Aldri før har det vært flere elbiler på veien. Bilsmart har derfor utført en stor spørreundersøkelse for å avdekke elbileiere sine holdninger rundt viktige temaer som lading, rekkevidde og strømpriser.
Bilsmart har stilt 8 spørsmål til elbileiere spredt over hele landet, og undersøkelsen er utført via Google Survey i mai 2022. Undersøkelsene dekker temaer som elbillading, hvordan strømpriser og elbilens rekkevidde påvirker nordmenn sin elbilbruk og hva nordmenn mener om gratis lading av elbil på arbeidsplasser.
Alle som deltok i undersøkelsen måtte først svare på om de eier eller disponerer en elbil, og kun de som svarte ja på dette spørsmålet ble med videre i undersøkelsen. Blant 2.292 respontenter, svarte 19 prosent at de eier eller disponerer en elbil.
Bilsmart endte til slutt opp med rundt 300-400 respondenter (avhengig av spørsmål), og det er snakk om en jevn spredning mellom alder, kjønn og bosted for å få et så representativt utvalg som mulig.
2021 var rekordår for antall solgte elbiler i Norge, ifølge OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken), og 9 av 10 nybilkjøp var per mars i år elektriske. Samtidig viser en fersk undersøkelse fra NHO at 8 av 10 planlegger Norgesferie i sommer. Vi har derfor spurt om elbilens rekkevidde påvirker nordmenn sine ferieplaner.
339 elbileiere svarte på spørsmålet, og dersom vi legger sammen svarprosenten på de som svarte “ja” og de som svarte “til en viss grad”, så ser vi at over halvparten mener at elbilens rekkevidde i større eller mindre grad begrenser hvor de kan reise på ferie.
- Det kan være flere grunner til at så mange mener at elbilens rekkevidde påvirker hvor de kan reise på ferie. Mange er nok bekymret for om avsideliggende feriedestinasjoner har tilstrekkelig med ladestasjoner. I tillegg ble en del skremt av lange ladekøer da "alle" skulle på Norgesferie med bil i fjor sommer, og man ser at 8 av 10 planlegger Norgesferie i år, sier Martin Hæreid, medgründer i Bilsmart.no.
Elbileiere som hverken har ladeboks eller en egnet stikkontakt, blir fra 1. Juli 2022 nødt til å installere en ladeboks hvis de ønsker å lade fast hjemme. Fra 1. juli vil det nemlig ikke lenger være lov å installere stikkontakt med formål om å lade elbilen fast hjemme. Vi har derfor kartlagt hvor mange elbileiere i Norge som blir berørt av regelendringen.
322 elbileiere svarte på spørsmålet, og vi ser at 35 posent, altså over 1 av 3 elbileiere, ikke har en fastmontert lader hjemme. Dette betyr at de enten ikke har mulighet til å lade hjemme, eller at de lader via vanlig stikkontakt. For sistnevnte vil ikke regelendringen ha tilbakevirkende kraft - de som i dag bruker stikkontakt til fast lading, kan lovlig fortsette å gjøre dette, så fremt de følger gjeldende regler.
318 elbileiere svarte på spørsmålet, og vi ser at beliggenhet er klart viktigst for elbileiere når de velger hurtiglader (ladestasjoner). Nesten halvparten av de spurte mener dette er det viktigste, og på andreplass ser vi at 1 av 4 mener ladehastigheten er viktigst. Pris er viktig for 11 prosent av de spurte, mens leverandør er det som betyr minst ved valget av hurtiglader. 11 prosent bruker aldri hurtiglader.
Hvis vi ser på resultatet fra dette spørsmålet i sammenheng med spørsmålet om hvorvidt elbilens rekkevidde påvirker nordmenn sine sommerferieplaner, så ser vi at både rekkevidde og beliggenhet er av stor betydning for elbileiere.
- Få elbileiere er opptatt av hvem som er leverandør av ladestasjonen, eller hvor mye ladingen koster. Det er åpenbart det praktiske som er i fokus, når beliggenhet og ladehastighet er det som veier tyngst, sier Hæreid.
377 elbileiere svarte på spørsmålet, og vi ser at over 60 prosent mener at det i større eller mindre grad har en betydning at arbeidsplassen har elbillader.
- Dette tyder på at bedrifter som tilbyr gratis lading til ansatte med fordel kan bruke dette som et argument i rekruttering av ansatte, særlig hvis det er snakk om pendlere, sier Hæreid.
Over halvparten av 366 respondenter mener at arbeidsplasser bør ha gratis lademuligheter for ansatte. Foreløpig er lading av elbil på arbeidsplassen ikke skattepliktig. En arbeidstaker kan i løpet av året spare store summer på å lade bilen på arbeidsplassen, hvis han eller hun utnytter denne muligheten godt.
- På mange måter kan skattefri lading på arbeidsplassen ses på som et “skjult velferdsgode”, særlig hvis man tenker på alt som er skattepliktig, som mobiltelefon, fri bil, kost og losji, rimelig lån i arbeidsforhold og personlig medlemsskap på treningssenter. Det blir spennende å se hvor lenge gratis lading på arbeidsplassen kommer til å fortsette, særlig nå som elbiler har blitt mer utbredt. Det kan jo hende skattemyndighetene snart kommer til å vurdere dette på nytt, sier Hæreid.
Av 327 respondenter mener 77 prosent at det er gode lademuligheter i nærområdet, mens 23 prosent mener at det ikke er det.
335 elbileiere svarte på spørsmålet, og her var flere svar mulig. Det ble gitt totalt 574 svar, og vi ser at miljøgevinst er den viktigste grunnen til at nordmenn valgte elbil, med en svarandel på 49 prosent, tett etterfulgt av elbilfordeler som parkering, bom og kjøring i kollektivfelt, med en svarandel på 45 prosent.
321 elbileiere svarte på spørsmålet, og vi ser vi at hele 9 av 10 nordmenn ikke lar seg påvirke av høye strømpriser. Det kan være greit å merke seg at dette spørsmålet ble besvart før den nye nettleiemodellen trådte i kraft 1. juli 2022.
Den nye modellen gir elbileiere som i dag lader fra stikkontakt, et økonomisk insentiv til å oppgradere til en ladeboks. Den viktigste endringen i den nye nettleiemodellen er at prisen man betaler påvirkes av hvor mye strøm man bruker samtidig - det vil si, det maksimale strømforbruket i løpet av en måned. Men en smart ladeboks vil man kunne redusere toppene, og i tillegg lade bilen når strømprisen er lavest.
- Resultatet av dette spørsmålet er interessante funn, og man kan jo spørre seg hvor dyr strømmen må bli før det påvirker hvor mye nordmenn bruker elbilen. Enkelte som ikke har en fastmontert lader hjemme, endrer kanskje mening når den nye nettleiemodellen trer i kraft. Med økte renter og høyere prisvekst må man spare dere man kan. Da vil en investering på 10 til 20 tusen i en ladeboks, inkludert installasjon, være en god investering, sier Hæreid.
Gjør smarte bilvalg