Lurer du på hva antirustbehandling koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for antirustbehandling, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Enten du vil få det gjort på verksted eller velger å gjøre det hjemme i garasjen, kan denne artikkelen være til hjelp. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Før eller siden kommer bilen din til å ruste, det er bare et spørsmål om tid. For å utsette dette så lenge som mulig, vil en antirustbehandling være aktuelt. Antirustbehandling med jevne mellomrom tar vare på bilen og sikrer at den ikke synker mer i verdi enn nødvendig. Det beste er å behandle bilen mens den er relativt ny, for å forebygge rustdannelse, og deretter gjenta behandlingen etter anbefalinger fra fagfolk.
Alle nye biler kommer i utgangspunktet med en rustgaranti, men denne sier ikke nødvendigvis noe om hvor godt beskyttet bilen er i et norskt klima. Kvaliteten på rustbehandlingen kan variere mye, og når du kjøper ny bil, bør du spørre bilforhandleren om bilen har fått antirustbehandling som er tilpasset norske forhold.
Om du har en bil som er ikke har fått antirustbehandling på årevis, er det likevel ikke for sent, men da må du passe på at det blir gjort en grundig jobb. Alt av plastdeler på understellet burde fjernes, og innerskjermene burde demonteres for å få rengjort ordentlig. Ikke vent for lenge med dette. I understellet på bilen kan det bli ganske mye rust før du merker det, og jo verre problemet blir jo dyrere vil det være å fikse.
Hvis rusten allerede har begynt å komme på bilen, vil ikke tradisjonell antirustbehandling nødvendigvis være det beste alternativet. Oljebehandling er det som ofte anbefales på eldre biler, da denne behandlingen ikke er avhengig av at understellet er rent og rustfritt.
Det er ikke helt enkelt å finne en standardpris for antirustbehandling, da det er store variasjoner i hva som inkluderes i en typisk behandlingspakke, og hvilke biler som tilhører hvilken kategori. Noen bilverksteder deler opp etter størrelse på bilen, andre etter bilmerke, og noen etter hvilken type behandling du ønsker.
Skal du ha en standardbehandling? Garantipakke? Komplett behandling? Hva er forskjellen? Er rammespyling nødvendig? Er det inkludert? Hva med sandblåsing? Trenger du støybehandling? Det er mange spørsmål som melder seg, og du bør lage deg en kort oversikt over hva som er viktig for deg og hvilke tjenester du ønsker.
Minsteprisen på antirustbehandling er rundt 3.000 kroner. Sannsynligvis vil det bli dyrere, men sannsynligvis ikke mer enn 15.000 kroner, spesielt ikke for en liten personbil. Bobiler har gjerne egne priser som regnes per meter med overflate som skal behandles.
Verkstedene har ulike prisklasser og pakketilbud, der det først og fremst varierer hvor mye av bilen som demonteres, slik at de kommer til med antirust på steder som ikke er synlige eller tilgjengelige til vanlig.
Det er flere ting som vil ha innvirkning på prisen på antirustbehandling, og dette er faktorer som det kan lønne seg å være bevisst på når du vurderer antirustbehandling på bilen din. Når du vet hva som ligger bak prisanslagene til verkstedene, vil det også være lettere for deg å avgjøre hva som er et godt tilbud, og når du kan prøve å prute på prisen.
Størrelsen på bilen. Personbiler er billigere å behandle enn en pick-up eller en varebil, og da handler det egentlig bare om størrelsen. Større biler krever mer tid og mer antiruststoff.
Deksler som dekker understellet. Spesielt nyere biler har ofte en del plast som dekker store deler av understellet, og disse burde fjernes hvis det skal ha noen hensikt å utføre understellsbehandling med antirust. Jo flere plastdeler jo lengre tid vil det da, og dette øker prisen.
Valg av antirustprodukt. De mest brukte antirust-stoffene i Norge er Mercasol, Tectyl, Dinitrol, Lanolinolje og Fluid Film. Bruk av Fluid Film er litt billigere, og tar også kortere tid enn ved bruk av de andre stoffene. På en annen side anbefales det at du tar en ny behandling innen halvannet år. For de fire andre stoffene kan du vente opptil tre år.
Nødvendige ekstratjenester. Dersom bilen er svært møkkete, slitt eller rustet kan det være nødvendig med ekstrabehandling som sandblåsing eller rammespyling. Dette vil i de aller fleste tilfeller ikke være inkludert i prisen for antirustbehandling, men heller noe du må betale ekstra for.
Det finnes mange verksteder som tilbyr antirustbehandling, og enda flere ulike pakketilbud. Dette gjør at det kan være vanskelig for deg som forbruker å vite hva som er et godt tilbud, og hva som eventuelt gjør det til et godt eller dårlig tilbud.
Du burde undersøke hvilke tilbydere som er tilgjengelig i ditt nærområde, og ta deg tid til å undersøke hvilke priser de opererer med. Vi har samlet noen av de mest kjente aktørene på markedet, og prøvd å finne ut av hva det egentlig er de tilbyr, og til hvilken pris.
Oslo Antirust tar fra rundt 3.700 kroner for det de kaller standardbehandling på personbil, og rundt 4.600 kroner for større biler. For et tillegg i prisen på rundt 2.000 kroner kan du også få hovedbehandling, som de anbefaler dersom det er første gang du gir bilen antirustbehandling, og garantipakke for omtrent 3.000 kroner, som innebærer rustkontroll og demontering av samtlige plastdeksler.
Poleringskongen holder til på Innlandet, og tar i overkant av 9.000 kroner for en komplett behandling av liten personbil og i overkant av 10.000 kroner for stasjonsvogn. Videre koster det omtrent 7.000 kroner for etterbehandling. Sistnevnte involverer ikke demontering av innerskjermer og deksel. For større biler ligger prisen på komplett behandling på rundt 11.000 - 12.000 kroner.
Mekonomen er en verkstedkjede med avdelinger og butikker i store deler av landet, flere av verkstedene tilbyr også antirustbehandling. Prisene varierer litt fra sted til sted, og er i tillegg avhengig av bilmerke og hva slags behandling det er snakk om. Veiledende priser for antirustbehandling ligger mellom 4.500 og 11.000 kroner, og du kan da velge mellom hulromsbehandling, understellsbehandling, komplett behandling, støydemping og etterbehandling.
Bergen Antirust tilbyr standardbehandling for rundt 4.000 kroner, og hovedbehandling for omtrent 5.500 kroner. Her kan du også kjøpe garantibehandling for omtrent 6.500 kroner. De understreker at dette er minimumsprisen, og at totalsummen kan ende opp med å bli høyere. I tillegg kan du velge å kjøpe en tilleggstjeneste de kaller bergensbehandlingen, som er spesielt tilpasset hardt, vått og saltet vær, for omtrent 1.000 kroner ekstra.
Mange velger å ta antirustbehandlingen selv, og dette kan være et godt tiltak dersom du ikke har tid eller penger til å sende bilen på verksted. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at verkstedet sannsynligvis vil komme til på steder det er vanskelig å nå uten riktig utstyr, spesielt på nyere biler. Det vil si at antirustbehandlingen fra verkstedet vil kunne være mer omfattende og nøyaktig enn det du får til hjemme i garasjen. I tillegg burde du fjerne alt du finner av begynnende rust. Hvis rusten er et utbredt problem allerede, anbefaler vi at du lar et verksted ta seg av jobben.
Hvis du skal behandle understellet med antirust, burde du regne med at det tar et par dager. Dette er fordi du først må vaske understellet grundig, og deretter la det bli helt tørt før du påfører antirustproduktene med for eksempel en trykksprøyte. Du kan gjerne bruke maske når du holder på slik at du ikke puster inn kjemikalier mens du jobber.
I Norge benyttes det svært mye salt på veiene i vinterhalvåret, og i kombinasjon med vann sørger dette for at oksideringsprosessen går raskere enn vanlig, altså at bilen ruster fortere. Ofte blir det liggende salt og vann på veien som trenger inn i sprekker og kanaler under bilen, slik at rusten trenger seg inn i bilen fra undersiden. Dette kan føre til feil på både bremser, motor og bærende konstruksjoner.
Antirustbehandling er dermed et viktig tiltak dersom du vil ta vare på bilen din, og det kan også hindre dyre reparasjoner på sikt. Skikkelig rustbehandling på verksted kan imidlertid fort bli ganske dyrt, så du må vurdere om det er nødvendig. Om du har en ny bil skal den egentlig være godt sikret, og det skal ikke være nødvendig med ekstra behandling. Rustkontroll vil da også inngå i den årlige servicen slik at du skal slippe bekymre deg for det.
Du må selv vurdere hvorvidt det er nødvendig med rustbehandling. Hvor fort understellet blir slitt og rustet handler om hvor mye du kjører på vinterstid, hvor mye salt som ligger i veibanen, og hvor godt beskyttet understellet er. Bare husk at det ofte er for sent når rusten først har dukket opp, da antirustbehandling ikke fungerer spesielt bra om det blir sprayet direkte på rusten.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg