Leter du etter billig EU-kontroll? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva en EU-kontroll består av, hvor mye den koster, og hvor ofte den må gjennomføres. I tillegg får du vite hvordan du kan spare penger, hva som fører til forskjeller i pris og hva som er lurt å huske på. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
En EU-kontroll, som også kalles for periodisk kjøretøykontroll (PKK), ble innført i Norge i 1998, og har siden da vært bileiers ansvar å få gjennomført. En EU-kontroll er en regelmessig undersøkelse av tilstanden på bilen, som er pålagt fra myndighetene. Hvis du ikke får gjennomført EU-kontrollen innen fristen, kan bilen din bli avskiltet. Fristen for når EU-kontrollen skal gjennomføres på din bil, kan du sjekke på Statens vegvesen sine nettsider. En EU-kontroll må gjennomføres av et godkjent bilverksted, og består av to deler, nemlig en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. Det er forskjellige ting som sjekkes i hver del. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser, mens i miljødelen måles støy og avgasser.
Hvis du vet at det er feil og mangler ved bilen din før du leverer den til en test, kan det godt hende at den blir godkjent likevel. En EU-kontroll består av rundt 150 kontrollpunkter. Blant disse er for eksempel det å ha refleksvest i bilen inkludert, men dersom du ikke har dette, blir det notert som en mangel. Dette betyr ikke at du ikke kan kjøre bilen videre, men heller at du får en merknad i tilstandsrapporten som kalles for kode 1. Kode 1-mangler betyr at du fint kan kjøre videre, så lenge du tar ansvar for manglene, og får rettet de så raskt som mulig.
Finner verkstedet derimot en kode 2-mangel, må du selv vurdere om bilen er forsvarlig å bruke frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i en etterkontroll. Mangler med kode 2 kan for eksempel være steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte.
Dersom du har fått mangler med kode 3, kan du ikke bruke bilen før manglene er rettet og godkjent på etterkontroll. Mangler med kode 3 vil typisk være trafikkfarlige feil på bremser eller styring. En EU-kontroll er ikke som en tilstandsrapport å regne, og en EU-godkjent bil kan dermed ha diverse feil og mangler. Om du skal selge bilen din, kan det lønne seg med en mer grundig gjennomgang av bilen på et verksted.
Det kan være store forskjeller når det gjelder pris på EU-kontroll. Først og fremst; husk alltid å sjekke om verkstedet er godkjent for å gjennomføre en kontroll, før du bestemmer deg. Hos Statens vegvesen kan du finne ut om verkstedet du ønsker å bruke er godkjent. Det er fullt og helt ditt ansvar å både finne ut om verkstedet er godkjent, og å få gjennomført kontrollen innen fristen. Hvis du lurer på når bilen din må inn på kontroll, kan du søke opp bilens registreringsnummer i Statens vegvesens database.
Det er Statens vegvesen som har bestemt at godkjente verksted skal gjennomføre EU-kontrollene. Dette betyr imidlertid ikke at de kan bestemme hva verkstedene skal ta betalt for jobben.
Prisen avhenger av flere ting:
Hva slags kundeforhold du har til et verksted, kan i mange tilfeller gi rabatt på EU-kontroller. Det finnes også verksted som gir rabatter hvis man for eksempel kombinerer EU-kontrollen med andre kontroller eller reparasjoner.
Gjennomsnittlig pris for en EU-kontroll ligger i 2021 på cirka 1.000 kroner, inkludert merverdiavgift. Dette inkluderer da alle kostander knyttet til EU-kontroll, med unntak av eventuelle reparasjoner som må gjøres. Prisene på EU-kontroll varierer mellom 850 kroner og 1.500 kroner. Det er mange verksted som kjører kampanjer på EU-kontroll, uavhengig av kundeforhold. Dette kan være gode tilbud å benytte seg av. Ofte kan du få gjennomført andre tjenester samtidig, for eksempel reparasjon, for en billig penge. Hvis det derimot viser seg at bilen har større ting som må fikses, er det ikke sikkert dette gir rabatt. Det er heller ikke sikkert at verkstedet har mulighet til å fikse dette med en gang.
Hvis du er NAF-medlem og får gjennomført EU-kontrollen på et NAF-senter (kun for kjøretøy opp til 3,5 tonn), får du medlemsrabatt, og det er lik pris uansett biltype og drivstoff.
Gjør ting selv: Hvis du selv har nok kunnskap om kjøretøyet til å kunne reparere enkelte ting selv, vil dette være den klart billigste måten å gjøre bilen klar til EU-kontroll på. Det vil også alltid være billigere å på egenhånd kjøpe eventuelle deler som må byttes, og bytte de ut selv.
Sørg for å bruke et seriøst verksted: Noe av det beste du kan gjøre for å spare mest mulig penger på EU-kontrollen, er å sørge for at verkstedet du benytter deg av er et seriøst verksted. Da er du sikker på at kontrollen vil bli utført på en god måte. Dette kan raskt lønne seg om du skulle bli stanset i en rutinekontroll langs veien. Hvis det viser seg at bilen har store mangler, selvom den nettopp ble godkjent, kan du nemlig ikke skylde på verkstedet. Det er du som til slutt og sist har ansvaret for at bilen er i forskriftsmessig stand. Ditt ansvar inkluderer derfor også å finne et seriøst verksted! Et seriøst verksted betyr ikke at det må være et merkeverksted, men at de må være godkjente av Statens vegvesen for å kunne gjennomføre EU-kontrollen.
Du beholder garantien selvom du dropper merkeverksted: Hvis du etter EU-kontrollen får beskjed om at enkelte deler må byttes ut, og du ikke har mulighet til å fikse dette selv, er det viktig å huske på at du kan spare penger ved å ikke bruke et merkeverksted. Det er nemlig ikke påbudt å bruke et merkeverksted for å beholde garantien på bilen, noe som betyr at du kan få utført samme jobben hos et billigere verksted, uten at det går ut over kvalitet eller garantier. Mange nordmenn er ikke klar over dette, til tross for at Konkurransetilsynet allerede i 2013 bestemte at bilprodusenter ikke har lov til å kreve bruk av et merkeverksted, akkurat som i EU.
Bruk hjelpesider og anbudssider: De siste årene har det dukket opp flere nettsider som kan hjelpe deg med å finne de billigste verkstedene i ditt område. I tillegg til å finne verkstedene med lavest pris, er det også mulig å få verksteder til å by på deg, gjennom forskjellige anbudssider.
Sjekkliste for andre ting du kan gjøre for å få ned prisen så mye som mulig - både før, under og etter en EU-kontroll:
Det første du bør gjøre når du skal bestille EU-kontroll, er å kontakte minst tre forskjellige verksted. På denne måten får du en oversikt over hvor lang tid kontrollen vil ta, hvilken pris de kan tilby, og når de har mulighet til å gjennomføre kontrollen. Det kan lønne seg å ta imot anbefalinger fra venner og bekjente, eller bruke internett for å finne frem til et godt verksted i lokalmiljøet ditt. Det finnes også flere anbudstjenester på nett du kan benytte seg av. Når du har gjort en avtale, er det bare å levere kjøretøyet på verkstedet til avtalt tid. Mange velger å vente på verkstedet, da en EU-kontroll vanligvis ikke varer mer enn cirka en time. Hvis det er behov for utbedring av feil eller mangler, er det opp til verkstedet om de kan utbedre dette med en gang, eller om det settes opp en ny time. Her kan du også velge å bruke et annet verksted til å utbedre feilene.
Det er viktig å huske at det er omtrent 150 punkter som sjekkes på bilen din i løpet av en kontroll, så hvor lang tid det tar, kan selvsagt variere. For å korte ned tiden kan du selv sjekke flere av disse punktene på forhånd, og sånn sett kanskje selv sørge for at alt er som det skal.
Før du bestiller time, kan du selv sjekke at:
Husk at en EU-kontroll ikke er en kvalitetssjekk av bilen, men heller en kontroll som skal avdekke om kjøretøyet tilfredsstiller minstekravene til sikkerhet og miljø. Dette betyr at en bil fortsatt kan ha relativt store feil og være i dårlig stand, før den får kjøreforbud. Hvis du skal kjøpe eller selge bil, lønner det seg derfor å bestille en skikkelig tilstandsrapport fra et bilverksted eller en teststasjon, for eksempel fra NAF. En tilstandsrapport vil dog ta lenger tid enn en EU-kontroll, og du er pålagt fra myndighetene å få gjennomført en EU-kontroll, uavhengig av om du også har en tilstandsrapport.
Det er viktig å være klar over at dersom kjøretøyet ditt er registrert for 10 personer eller flere (i tillegg til taxier og ambulanser), skal den på EU-kontroll senest ett år etter førstegangsregistreringen. Deretter er kontrollen årlig. Alle personbiler opp til 7500 kg kontrolleres første gang etter 4 år, og deretter hvert andre år. Det er også viktig å vite at dersom du importerer en bil fra utlandet, vil det ikke være krav om EU-kontroll de første 12 månedene etter førstegangsregistrering i Norge, selvom bilens alder skulle tilsi det.
Det er Statens vegvesen som er den overordnede kontrollmyndigheten for EU-kontroll. De utarbeider retningslinjer, og godkjenner verksteder som kan gjennomføre EU-kontroller. Det at Statens vegvesen har bestemt at det er vanlige verksted som gjennomfører kontrollene, gjør at det kan være store prisforskjeller på de ulike verkstedene. Prisene varierer gjerne mellom 850 og 1.500 kroner. NAF-sentrene tilbyr egne medlemspriser (kun for kjøretøy opp til 3,5 tonn), og her er det fast pris uavhengig av type bil og type drivstoff.
Dette kan øke prisforskjellene:
Det er altså helt opp til hvert enkelt verksted å fastsette prisen på EU-kontroll, men som regel koster det cirka 1000 kroner. Noe av det som kan være med på å øke forskjellene i pris, er hvor i landet du befinner deg, om det er mye feil med bilen din, og om du benytter deg av et merkeverksted eller en verkstedkjede. Ofte er merkeverksted dyrere enn andre verkstedkjeder, så det kan lønne seg å gjøre litt research og sammenligne prisene på merkeverksted med andre verksted. Andre forhold som kan påvirke prisen, er størrelsen på kjøretøyet, type drivstoff, konkurransesituasjonen mellom verksteder i din region, og hva slags kundeforhold du har fra før.
Flere har kampanjer på EU-kontroll:
Det er flere verksteder som har kampanjepriser på EU-kontroll, og i disse tilfellene kan du få en EU-kontroll for så lite som 850 kroner. Dette er dog ofte i forbindelse med at du velger å få utført andre typer service eller tjenester i tillegg, så sammenlagt kan det bli dyrere enn en gjennomsnittlig EU-kontroll.
Lurt med skriftlig avtale på forhånd:
Et godt tips er å få en skriftlig avtale på forhånd på hva som skal sjekkes på EU-kontrollen, og hva som eventuelt skal gjennomføres av service på bilen, slik at det ikke dukker opp noen overraskelser prismessig når du henter bilen. Mange verksted kan for eksempel fikse eventuelle feil og mangler samtidig som EU-kontrollen utføres. Dersom verkstedene for eksempel skal fikse større feil eller mangler, er dette noe dere bør være enig om på forhånd. Du kan selvsagt også velge å benytte et annet verksted for å fikse feil og mangler. Hvis det er mulig å avtale pris på forhånd, så kan dette være en god idé. Hvis en forhåndsavtalt pris er viktig for deg, og verkstedet ikke kan tilby dette, kan du heller finne andre verksted som tilbyr seg å gjøre jobben for en pris som er avtalt på forhånd.
Det er mange som lurer på hvor ofte bilen må på EU-kontroll, og når fristen er. Det er enkelt å sjekke når akkurat ditt kjøretøy skal på kontroll på vegvesenet sin hjemmeside, og deretter er tommelfingerregelen at bilen må inn på kontroll igjen hvert andre år. Om ikke kontrollen blir gjennomført, kan bilen din bli avskiltet. Husk at selvom du finner et sted som tilbyr billig EU-kontroll, og det viser seg at dette verkstedet ikke er godkjent i ettertid, så faller alt ansvaret på deg. Det er til enhver tid ditt ansvar som bileier å sørge for at bilen er trygg på veien.
Når EU-kontrollen er gjennomført, er det viktig at du sjekker kontrollseddelen for eventuelle feil eller mangler med kode 1, 2 eller 3, at riktig kilometerstand er registrert og når neste frist for EU-kontroll er. Alle biler i Norge må på EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering, og deretter annethvert år. For kjøretøy over 7.500 kilo er reglene at de skal inn hvert år.
Målet med EU-kontrollene er å gjøre biltrafikken tryggere og mer miljøvennlig. Det er derfor en særdeles viktig kontroll, ikke bare for deg og ditt kjøretøy, men for alle som befinner seg på veiene. Dette er grunnen til at det er så viktig at alle EU-kontroller gjennomføres av godkjente kontrollører og verksteder. Det er altså ikke mulig å gjennomføre en slik kontroll selv, selvom du kan mye om bil. Statens vegvesen har på sine nettsider en oversikt over godkjente verksted. Du behøver ikke å ha med både sommer- og vinter dekk til kontrollen.
Et godt tips kan være å finne et lokalt verksted med en mekaniker du stoler på, og som du kan benytte deg av over tid. Etterhvert vil dette, uavhengig av den ene EU-kontrollen, kunne spare deg for ganske mye penger. Et fast kundeforhold kan være med på å gi rabatter over tid.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg