Leter du etter et bilverksted? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må se etter for å finne et godt bilverksted, inkludert hva det koster, hvilke tjenester du kan forvente, hva du burde se etter, når det er nødvendig å ha bilen på verksted og mye mer. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Dersom du har bil kommer du før eller senere til å måtte ha bilen inn på verksted, enten det gjelder reparasjon, service eller EU-kontroll. Det finnes utrolig mange verksteder å velge mellom, og det er ikke alltid like lett å vite hvilket man burde velge og hva man skal se etter. Når du leter etter verksted vil du både ha et som er billig, effektivt og som gjør en god jobb med bilen din, men er det mulig å få alt dette i ett verksted? Selv om bilen din ikke har behov for en reparasjon er det viktig at du får jevnlig service, nettopp for å forebygge dyre reparasjoner og for å sikre deg at bilen er i trafikksikker stand.
I Norge finnes det tre typer verksteder. Du har merkeverkstedene, som for eksempel Mercedes eller Volkswagen, kjedeverksteder som Automester, BilXtra og Mekonomen, og enkeltstående verksteder som ikke er en del av en kjede. Uavhengig av hva slags type verksted det er snakk om må de være autorisert og godkjent av Statens vegvesen for å ha lov til å reparere og utføre service på biler.
Pris er for mange en helt avgjørende faktor når de skal velge bilverksted, og det er ikke så rart. Det kan nemlig være relativt store forskjeller i prisen uten at dette nødvendigvis har noe å si for kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Det vil dermed absolutt kunne lønne seg å sjekke prisen flere steder og sammenligne ulike tilbud.
Prisen er også veldig avhengig av hva du skal ha gjort med bilen.
Dekkskifte er relativt billig, og koster vanligvis fra 1.000 kroner dersom du har egne dekk. For både dekk og dekkskifte koster det fra 7.000 og oppover.
EU-kontroll koster fra 599 - 1.500 kroner, avhengig av blant annet størrelsen på kjøretøyet, hvor du bor og om det er stor konkurranse mellom verkstedene.
Bilservice er det vanskelig å estimere prisen på, siden det avhenger veldig av bilmerke, hvilke kontrollpunkter som er aktuelle og om det er noen deler som må byttes ut. Skal du for eksempel bytte registerreim vil det bli dyrere. Verkstedet skal følge bilprodusentens anbefalinger og protokoller, men står relativt fritt til å prissette tjenestene sine. Du vil derfor kunne ha mye å spare på å innhente flere tilbud fra ulike leverandører.
Reparasjon av bilen er nok det vanskeligste å estimere prisen på. Dersom du kan benytte deg av såkalt SMART repair kan du få det relativt billig, men det vil kun gjelde småskader og mindre utbedringer. Større reparasjoner kan for kost flere 10.000 kroner.
I mange tilfeller vil garantien eller serviceavtalen dekke kostnadene dersom det er snakk om skader som har oppstått, spesielt dersom det er en nyere bil som er forventet å holde lengre. Både garantier og serviceavtaler kan ha ulike vilkår, og du burde passe på å kjenne til hva som gjelder for din bil. Skader eller slitasje som skyldes uvettig kjøring, trafikkskader, unormal bruk eller andre ting du selv kan kontrollere vil som oftest falle utenom slike avtaler.
Ofte er spørsmålet om pris knyttet til hvorvidt du skal velge et merkeverksted eller et verksted fra en frittstående kjede til en billigere penge.
Det er fort noen tusenlapper å spare på å å velge et verksted fra for eksempel Mekonomen eller Snap Drive, og det er uansett bedre å ha et stempel i serviceboken fra et billig verksted, enn å ikke ha stempel fra noen i det hele tatt. Kvaliteten i selve arbeidet trenger det ikke å være noen forskjell på.
Hvis du har planer om å selge bilen innen kort tid kan du imidlertid vurdere om du skal bruke et merkeverksted, da dette vil være betryggende å se for en eventuell kjøper. Det er ikke nødvendigvis slik at mekanikeren hos merkeverkstedet gjør en bedre jobb, men det gir inntrykk av at du ikke har tatt noen snarveier, og at du har tatt godt vare på bilen.
Alle verksteder som reparerer biler skal være godkjent av Statens vegvesen. Dette er for å sikre at bilene forblir trafikksikre. Verksteder med godkjenning oppfyller bestemte krav både til lokaler, personale, teknisk utstyr og teknisk leder, for å sikre kvaliteten i reparasjonen. Dersom du er i det minste tvil om at verkstedet er godkjent kan du undersøke hos Vegvesenet.
I tillegg burde du ikke falle for fristelsen med å betale svart, selv om det kan bety lavere kostnader. Dersom noe går galt kan du miste alt av garantier og reklamasjonsrett, og du kan bli sittende igjen med langt større kostnader og flere problemer enn du gjorde i utgangspunktet.
Vær også klar over at fra 1. juli 2022 må alle virksomheter som kun driver med bilpleie, hjulskift og hjullagring ha en godkjenning fra Arbeidstilsynet for å drive virksomheten. Det blir ulovlig å drive slike virksomheter uten en godkjenning, og dermed også ulovlig å kjøpe slike tjenester. Du kan lese mer om dette i gjeldende forskrift på lovdata.no
Når du skal etterspørre prisen for bestemte tjenester kan du starte med en skriftlig forespørsel til hvert enkelt verksted. Her burde du ha med nøkkelopplysninger om kjøretøyet, samt spesifisere at du vil ha arbeidet dokumentert og utført i henhold til vedlikeholdsprogrammet til billeverandøren din.
Følgende opplysninger burde være med:
Enten du etterspør prisen for service eller EU-kontroll kan dette være hensiktsmessige opplysninger å ha med. Hvis det er snakk om skader som skal utbedres burde du i tillegg sende med bilder om dette er mulig, og en grundig beskrivelse av skaden. Ofte vil verkstedet ha behov for å se nærmere på skaden for å kunne gi deg en realistisk pris.
Det finnes svært mange ulike typer verksted, og det er slett ikke alle bilverksteder som kan utføre alle typer arbeid. Ulike tjenester krever ulikt utstyr og ofte en spesiell utforming på selve verkstedet for å tilpasses de kjøretøyene som verkstedet skal jobbe med. En lastebil vil for eksempel kreve et helt annet type verksted enn en moped, både med tanke på areal, løfteutstyr og verktøy.
Nedenfor følger en liste over ulike typer verksteder og hva de kan tilby av tjenester:
Det finnes som vist bilverksteder som er spesialister på det meste, men det du som oftest vil ha bruk for er et bilverksted som kan utføre en EU-kontroll, og et bilverksted som kan ta seg av bilservice og dekkskifte.
EU-kontroll er også kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK), og er obligatorisk for alle kjøretøy som skal kjøre på offentlig vei. Mangel på godkjent EU-kontroll fører til kjøreforbud og avskilting. Dette gjøres for å sikre en trygg og miljøvennlig bilpark, og kontrollerer dermed både trafikksikkerheten og den miljømessige påvirkningen til kjøretøyet.
Bilservice er jevnlig vedlikehold og undersøkelse av bilen som gjøres for å opprettholde ytelse og trafikksikkerhet. Den gjennomføres i henhold til bilens servicehefte med kontrollpunkter som er spesifikke for bilmerket og modell.
Dekkskifte innebærer å bytte til vinterdekk eller sommerdekk etter at vintersesongen eller sommersesongen er over. Det finnes ingen klar regel på når man skal bytte dekk, da dette i stor grad vil avhenge av føreforholdene.
De fleste verksteder har åpningstider innenfor såkalt normal arbeidstid, for eksempel fra klokken 7 - 15, eller 8 - 16. Det imidlertid ikke helt uvanlig av noen verksteder har kveldsåpent eller lørdagsåpent, spesielt om du bestiller tid på forhånd. Selv om mange på generelt grunnlag foretrekker at du bestiller tid på forhånd, er det også mange verksteder som tilbyr drop-in-timer. Både utvidet åpningstid og drop-in-timer er spesielt vanlig i større byer, som Oslo, Bergen og Trondheim.
Dersom du trenger verkstedtime på en lørdag, søndag eller på kveldstid må du nok regne med at dette koster litt mer enn det ville gjort på en ordinær ukedag.
Det finnes flere gode tips å ha i bakhodet når du skal velge bilverksted, og er usikker på både bilens tilstand og hvilket verksted du skal velge. Det kan være en fordel å begynne letingen før du faktisk får problemer med bilen, slik at du slipper å stå i en situasjon der du har kraftig hastverk og kanskje tar impulsive beslutninger.
Mange vil vegre seg for å ha bilen på verksted uten at det er en helt konkret feil som skal utbedres, men å ta en årlig gjennomgang av bilen er viktig av flere grunner:
Sikkerheten til deg og andre trafikanter. På bilservice kan det oppdages feil du ikke var klar over, og som kunne hatt konsekvenser for deg eller andre på veien.
Oppdag feilene før de blir dyre. Jo lengre du lar det gå, jo dyrere kan det bli å fikse feil som i utgangspunktet var relativt små.
Ta vare på bilen og bilens verdi. Hvis serviceheftet ditt har åpenbare mangler er det et tegn på at du ikke har tatt godt vare på bilen. Når skader og feil ikke har blitt dokumentert eller utbedret, kan det føre til at bilen taper seg i verdi.
EU-kontroll på personbiler skal utføres innen fire år etter førstegangsregistrering, og deretter innen to år fra siste godkjente EU-kontroll. Du kan altså selv velge når du vil gjennomføre EU-kontrollen, så lenge det er innenfor fristen. Hvis du er usikker på når fristen din er kan du sjekke det med søkemotoren til Statens vegvesen.
Bilservice er generelt anbefalt å ta en gang i året, men er også litt avhengig av hvor ofte du bruker bilen. Det finnes to typer serviceintervaller, tidsintervall og kilometerintervall. En gang i året pleier å holde for de fleste, men om du kjører unormalt langt kan det hende du har behov for service to ganger i året. De fleste biler har en servicelampe som tennes når det er på tide med service. Den tar hensyn til både kilometerstand og tidsrom, og tennes på det første som inntreffer.
Dekkskifte gjøres to ganger i året, henholdsvis i overgangen fra høst til vinter, og fra vinter til vår. Har du først funnet et verksted som gjør dette til en rimelig pris, finnes det ikke mange grunner til å bytte leverandør. Her kan det være en stor fordel at bilverkstedet ikke ligger for langt unna hjemmet, hvis du for eksempel er litt sent ute med å bytte til vinterdekk.
Så lenge verkstedet er godkjent av Statens vegvesen, vil ikke garantien falle bort om du ikke velger et merkeverksted. Tidligere var det slik at mange bilprodusenter krevde at du måtte benytte deg av et merkeverksted for at garantien skulle gjelde. Disse verkstedene kan ofte være dyrere å bruke enn mange frittstående verksteder, og siden det er visse krav til hvor ofte man må ha bilen på service for at garantien skal gjelde kunne det bli veldig dyrt for enkelte bileiere.
Nå har er det heldigvis blitt slik at også frittstående verksteder kan kan utføre intervallservice og gi deg stempel i servicehefte. Dette forutsetter at verkstedet har tilgang til produsentenes manualer for reparasjoner og diagnose, samt at de benytter originaldeler eller deler av tilsvarende kvalitet.
Dersom du velger å benytte deg av et annet verksted enn et merkeverksted, må du passe på å ta vare på alt av dokumentasjon slik at du har det klart om det skulle dukke opp en garantisak. Det er du som må bevise at servicen som er gjort på bilen møter kravene til fabrikken.
Selv om du bruker lang tid på å velge deg et bilverksted, kan du ende opp i en situasjon der du ønsker å klage på den jobben som har blitt gjort. Det kan være at du mener verkstedet har gjort en feil, at jobben er dårlig utført, eller at reparasjonen tar uforholdsmessig lang tid i forhold til hva som ble avtalt.
En god grunn til at arbeid og pris alltid burde avtales i skriftlig form, er at det gjør det mye lettere å reklamere i etterkant dersom det skulle bli nødvendig. Selve klagen eller reklamasjonen burde også rettes direkte til verkstedet i skriftlig form. Dersom kravet ditt blir avvist av verkstedet kan du utbedre feilen ved et annet verksted, men pass på at du sikrer deg bevis på at det ble gjort feil, samt årsaken til denne feilen, og få det bekreftet av fagfolk.
Fristen for å reklamere er minimum to år, men du er pliktet til å kontrollere resultatet så raskt som mulig, og å klage innen rimelig tid. Dette vil gjøre prosessen med å reklamere lettere for begge parter.
Dersom det foreligger en mangel vil det si at arbeidet ikke er utført på en måte som er forventet eller avtalt. Det kan for eksempel være at arbeidet ikke er forskriftsmessig utført, at det er benyttet materialer av dårlig kvalitet, eller at du som forbruker har fått mangelfull veiledning. Dette må i utgangspunktet vurderes av fagfolk.
Dersom det dreier seg om en forsinkelse vil det si at reparasjonen ikke blir fullført innen rimelig eller avtalt tid, og ikke forholder seg til gjeldende frister. Ofte skyldes slike konflikter at det ikke foreligger noen nærmere avtale om når reparasjonen skal være avsluttet. Derfor er det viktig at du får en skriftlig plan over når verkstedet ser for seg at de vil være ferdig med reparasjonen som en del av den endelige avtalen, før de starter det faktiske arbeidet.
Du har flere krav og rettigheter i henhold til håndverksloven dersom det er mangler eller forsinkelser knyttet til tjenesten verkstedet utfører. Du kan:
Holde tilbake betalingen i den grad det sikrer dine krav som en følge av mangelen eller forsinkelsen.
Kreve av feilen eller mangelen rettes opp av verkstedet. Dette skal skje for verkstedets regning og innen rimelig tid.
Kreve tjenesten utført dersom det foreligger en forsinkelse, altså kreve at avtalen fullføres. Du kan ikke kreve dette dersom det fører til urimelige kostnader eller ulemper for verkstedet.
Kreve prisavslag hvis mangelen ikke rettes innen rimelig tid, tilsvarende kostnadene du vil ha med å få feilen rettet. Prisavslaget kan bli satt ned dersom feilen ikke er av stor betydning, eller summen urimelig høy.
Heve avtalen dersom feilen eller forsinkelsen er vesentlig, og påvirker formålet med tjenesten i den grad at den ikke kan fullføres etter avtalen. Da skal du ikke betale verkstedet noe, men du skal i den grad det er mulig levere tilbake materialer. Noen ganger kan verkstedet ha krav på et vederlag for deler eller materialer som ikke kan leveres tilbake.
Kreve erstatning for økonomisk tap du lider som en følge av forsinkelse eller feil/mangler. Dette gjelder ikke hvis forsinkelsen eller mangelen skyldes forhold som ligger utenfor verkstedets kontroll.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg