Vil du vite mer om tilstandsrapport til bil? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du bør vite om tilstandsrapport til bil, inkludert hva det koster, hvorfor det lønner seg, hvor det kan bestilles, om det er nødvendig og mye mer. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Både selger og kjøper har nytte av en tilstandsrapport. Som selger får man bedre oversikt over eventuelle mangler som kanskje bør utbedres før et eventuelt salg, og for kjøper gir den et riktig bilde av hvilken tilstand bilen er i. Dersom man oppdager feil og mangler ved bilen etter salg, kan det medføre både ekstra kostnader og bekymringer.
En tilstandsrapport kan fungere som en viktig rapport på bilens tilstand dersom det skulle oppstå problemer. Det er selger som er ansvarlig for at alle opplysningene i rapporten er korrekte. Det er også greit å vite at man med en tilstandsrapport potensielt kan få høyere pris for bilen man selger. En tilstandsrapport kan du få utført på et verksted eller på en teststasjon, for eksempel en av teststasjonene til NAF. Husk å ha med vognkort og servicehefte.
En tilstandsrapport er et skjema som et bilverksted eller teststasjon bruker når de gjennomgår og tester bilen din for deg. Den skal ta for seg alle de viktigste punktene som er nødvendige for å gi et godt bilde av hvilken tilstand bilen er i.
De vanligste punktene som inngår i tilstandsrapporten er:
Dette er deler av bilen som det er vanskelig å oppdage mangler ved på en prøvekjøringsrunde. For å unngå konflikter i etterkant av kjøp og salg av bruktbil, er det derfor anbefalt å få en slik rapport utarbeidet i forkant. I 2018 måtte for eksempel Forbrukerrådet mekle i hele 2209 bruktbilsaker, og jo eldre bilen er, jo større sjanse er det for uenigheter. Forbrukerrådet har derfor utarbeidet et skjema som du kan laste ned og ta med til verkstedet, for å være sikker på å få med de mest vanlige punktene i en tilstandsrapport. Du finner skjemaet her.
Det kan være varierende hvor mye en tilstandsrapport koster fra verksted til verksted. Det finnes ikke noen mal som alle verksteder benytter seg av for å gi en tilstandsrapport, og det kan dermed være store sprik i hvordan en tilstandsrapport utarbeides, og ikke minst hvor mye den koster.
Det har vært flere tester utført av blant annet Forbrukerrådet som viser at en rapport kan koste alt fra 700 - 2.000 kroner, og den dyreste er ikke nødvendigvis den beste. I noen tilfeller viser de billigere verkstedene seg å være mer nøyaktig, og om det er merkeverksted eller ikke har ikke hatt noe å si for kvaliteten i utførelsen. Det kan derfor være lurt å printe ut og ta med seg dette skjemaet til verkstedet og be de om å fylle ut informasjon i det. Skjemaet er utarbeidet av Forbrukerrådet og inneholder de mest nødvendige punktene.
Driftstest: Du kan også gå til NAF og få en tilstandsrapport. NAF kaller det en driftstest, og det koster rundt 1.900 kroner for medlemmer, og rundt 2.400 kroner for ikke-medlemmer. I denne testen lover NAF å teste bilens tilstand og gi god dokumentasjon på alt som burde repareres før et eventuelt salg. Dette gir dermed et god grunnlag for å be om verkstedstilbud. En driftstest eller tilstandsrapport kan også kombineres med oljeskift og annet vedlikehold for en trafikksikker bil.
Test ved Salg: NAF tilbyr også noe de kaller en "Test ved Salg" som koster rundt 2.500 kroner for medlemmer, og rundt 3.000 kroner for ikke medlemmer. Dette er en test som lover nøytral dokumentasjon, inkluderer rådgivning, og gir et godt grunnlag til opplysningsplikten. Det er viktig å huske at man som selger har opplysningsplikt overfor kjøper, og denne testen kan være et godt grunnlag for det.
Unngå konflikt etter salg: Åpenbare feil og mangler som avdekkes i etterkant av et salg er en kjent problemstilling hos både NAF og forbrukerrådet. Med et godt grunnlag kan du unngå både dette og de potensielle merutgiftene som kan komme med det. Å skaffe til veie god dokumentasjon reduserer risikoen for konflikter etter salget, og vil du være ordentlig "føre var", kan du publisere testen sammen med bilannonsen når du legger den ut. Vær oppmerksom på at en NAF-test kun kan utføres på privatbiler, og gjelder ikke for bobil eller større kjøretøy.
Vask bilen før testen: Selv om NAF sine tester koster et par tusen kroner, kan det fort lønne seg å få den gjennomført - ikke bare for å unngå konflikter i etterkant, men også fordi en test kan inneholde personlig rådgivning som for eksempel vurdering av pris fra en profesjonell. Før du leverer bilen inn til en test er det viktig å ha kjøretøyets vognkort og servicehefte tilgjengelig, og i tillegg anbefales det å gjennomføre en vask både innvendig og utvendig før gjennomføring.
Det er mange som lurer på hva en tilstandsrapport inneholder, og i hvilken grad det lønner seg å skaffe en slik rapport før man skal selge bilen. I tillegg er det usikkerhet rundt om det finnes et standard skjema og om tilstandsrapporten kan si noe om hva bilen er verdt. Kort fortalt kan man si at en tilstandsrapport bør inneholde en oversikt over alle kontrollpunkter som har blitt gjennomgått hos et bilverksted eller NAF, eller kanskje gjennom Norges Bilbransjeforbund (NBF). Dette for å gi et realistisk bilde av bilens verdi og eventuelle mangler.
Det er ikke nødvendig å gjennomføre en tilstandstest på verken bruktbiler eller nye biler før et eventuelt salg. Hvis man ikke gjør det, bør man likevel sørge for å ta en generell sjekk hos et verksted for å få utbedret eventuelle mangler. Når det er sagt, er en tilstandsrapport alltid lurt å ha på plass når man skal selge en bruktbil, og det er også mer hensiktsmessig å få en slik rapport for en bruktbil i forhold til for en ny bil.
Hvis du skal kjøpe eller selge en bil som er eldre enn ti år, lønner det seg å investere i, eller be om, en tilstandsrapport. En tilstandsrapport kan som nevnt komme fra enten NAF eller et annet bilverksted. De fleste merkeforhandlerne selger bruktbil med tilstandsrapport. Mange selger også biler med resterende nybilgaranti eller en egen bruktbilgaranti, noe som gjør handelen tryggere for forbrukeren.
Forbrukerrådet opplyser om at halvparten av de som oppdager en feil etter et bruktbilkjøp, gjør det innen seks måneder. Dessverre er det mange som kommer til kort; det er fritt frem og klage etter loven, men om bilen er gammel og har kjørt langt, må man nemlig regne med en del slitasje. I slike tilfeller er en god bruktbilgaranti svært nyttig. Det er alltid selgeren som må bevise om feilene ikke omfattes av garantien, noe som betyr at kjøperen er skånet fra å samle dokumentasjon på at garantien gjelder. Det er uansett lurt for både selger og kjøper å sette seg godt inn i hva bruktbilgarantien inneholder før noen kontrakter underskrives.
For å være så sikker som mulig før et bruktbilkjøp, er det et par prinsipper som gjelder:
Kontakt flere verksteder: Det første du bør gjøre for å få tak i en god tilstandsrapport, er å kontakte flere forskjellige bilverksteder og NAF sine teststasjoner. Ved å ta en enkel telefonsamtale, kan du forhøre deg om pris, hvor lang tid det vil ta, når de har mulighet til å ta inn bilen din, hva de utfører av kontrollpunkter og hva de inneholder.
Bruk dine eller andres tidligere erfaringer: Husk at når du leverer bilen, må du ha med vognkort og servicehefte. De fleste velger ofte det verkstedet de har nærmest, eller et sted hvor de har hatt bilen på service før. Det er ikke noe feil med dette, så lenge du opplever å ha vært fornøyd med servicen deres tidligere og ikke har noe å klage på. Andre igjen velger å høre med venner og bekjente om hvor de har fått sin tilstandsrapport og hvor de har solgt bruktbil tidligere. Uansett hva du velger, er det lurt å ringe eller stikke innom på forhånd for å få en oversikt over hva du kan forvente.
Sjekk at minstekravene oppfylles: Noen kan bli skuffet, og som Forbrukerrådets tester viser, er det flere verksteder som ikke oppfyller minstekravene ved en tilstandsrapport. Før du ringer kan du ha dette skjemaet fra Forbrukerrådet klart, for å kunne sjekke hvilke punkter de mener er nødvendig opp mot hva verkstedet tilbyr.
Sjekk om verkstedet er godkjent: Husk alltid å spørre om pris og når de har ledig tid, og ikke minst hvor lang tid det vil ta. Undersøk i tillegg hvilken kompetanse verkstedet har på akkurat din bil, og sjekk gjerne om de er godkjent av Statens vegvesen. Det kan du gjøre her. Det er alltid en fordel å få en skriftlig beskrivelse av hva som skal utføres og til hvilken pris. Du behøver ikke å godta avtale om forhåndsbetaling, og det anbefales heller ikke.
Benytt gjerne vår gratis anbudstjeneste: Vær klar over at du også kan benytte deg av vår gratis anbudstjeneste her på Bilsmart. Da kan du enkelt motta flere uforpliktende tilbud fra godkjente verksteder nær deg, slik at du kan sammenligne tilbudene og velge det verkstedet som passer deg best.
Så lang tid tar kontrollen: Helt uavhengig av hvilken metode du bruker for å finne ulike verksteder; når du har fått tilbud fra de forskjellige tilbyderne, velger du den du tenker passer best for deg og avtaler tid og sted. Når du kommer til verkstedet eller teststasjonen, må du ha med deg vognkort og servicehefte, og du bør regne med at bilen må stå igjen i minst et par timer. Om du leverer sent på dagen, kan det hende den må stå til dagen etterpå, men det pleier ikke å ta mer enn et par timer å få gjennomført og skrevet en tilstandsrapport. Pass på at ikke verkstedet gjennomfører kun en teknisk kontroll - den er ikke like nøyaktig og kan ikke brukes på samme måte ved et salg.
Vær nøye på at det viktigste faktisk blir undersøkt: Når du har funnet stedet som skal gjennomføre tilstandsrapporten for deg, er det lurt å følge med på om de sjekker de mest grunnleggende tingene som lys, bremser, hjuloppheng, styring, understell, motor/drivverk, karosseri og diagnose (utdrag av registrerte meldinger på bilens elektronikk via diagnosekontakt OBD (On-Board Diagnostics).
Trygghet for både kjøper og selger: Det er på ingen måte påbudt å ha en tilstandsrapport klar ved et salg av bruktbil, men det er absolutt anbefalt. Hvis du selger bilen med en tilstandsrapport, gjør du både salget og potensielle uenigheter i etterkant enklere å håndtere, både for den som selger og den som kjøper. Hvis det viser seg at bilen har mangler som ikke sto i tilstandsrapporten, kan dette være et argument for at det er noe som har tiltrådt i ettertid, og som dermed kanskje er kjøper sitt ansvar. Om det er opplyst om i tilstandsrapporten, er det derimot noe alle parter er klare over, og bilen er dermed å regne som solgt med disse manglende. Kjøper kan da ikke komme i ettertid og kreve avslag eller lignende. En tilstandsrapport gjør selger og kjøper i stand til å se lenger enn prislappen og vurdere bilen i sin helhet.
Det kan bli dyrt å kjøpe en billig bil: Prisen på bilen settes gjerne i forhold til hva som finnes av eventuelle mangler på bilen, og en tilstandsrapport kan derfor rettferdiggjøre prisen som er satt. Hvis bilen selges billig og samtidig kommer med en tilstandsrapport, kan ikke kjøper i ettertid påstå at de ikke ble opplyst om hvorfor bilen var såpass billig i utgangspunktet. Det kan fort bli dyrt å kjøpe en billig bil, spesielt om man ikke vet om hvilke mangler som finnes på forhånd. Risikoen for feil på bilen øker selvsagt med alder og kjørelengde, og gjennomsnittsbilen som det klages på hos Forbrukerrådet er rundt tolv år gammel, har kjørt over 150 000 kilometer og koster rundt 70.000 kroner. En tredjedel av bilkjøpene som for eksempel måtte til mekling tilbake i 2018, var for kjøretøy som kostet under 50.000 kroner.
Husk at om det er noe som er feil på bilen, er det ikke lenger påbudt å bruke et merkeverksted for å skifte bildeler eller beholde garantien, men EU-lovgivningen stiller strenge krav til kompetanse. Denne kompetansen kan det være veldig vanskelig for allround-verkstedene å oppfylle, og mange velger derfor å benytte seg av merkeverkstedene likevel. På merkeverksted må mekanikerne regelmessig gjennomgå kurs for å holde seg oppdatert på de modellene de forhandler, og mange mener derfor det er tryggest å benytte seg av deres kompetanse.
Hvis du likevel velger å benytte et frittstående verksted, er det viktig at du tar vare på all dokumentasjon på hva som er gjort og hvilke deler som er benyttet. Det vil du få bruk for hvis det skulle dukke opp en garantisak. Det viser seg ofte også at service og reparasjoner ikke nødvendigvis er så mye dyrere hos merkeverkstedene, i tillegg til at de alltid benytter seg av originaldeler, og på den måten gir bilen økt bruktbilverdi. Dette kan være lurt å få med i tilstandsrapporten.
På samme måte som du ser over takstrapporten på et hus før du kjøper det, bør du også se over tilstandsrapporten til en bruktbil før du kjøper den. Et godt verksted vil, i tillegg til punktene som er nevnt ovenfor, også garantere for at bilen selges med korrekt oppgitt årsmodell, riktig kjørelengde og antall nøkler som hører til. Dersom bilen tidligere har hatt en stor skade, er dette også noe du ønsker å vite, da det kan gjøre den mer sårbar i fremtiden. Dette skal også være med i en slik rapport.
At kjøretøyet er fri for andre heftelser er også viktig informasjon, og du vil kunne se dette i en god tilstandsrapport. Hvis du synes bilen er i overkant billig, kan det være spesielt lurt å be om en tilstandsrapport da denne vil kunne fortelle deg hvorfor den selges så billig. Dersom du skal selge bilen din, men ikke har tid eller mulighet til å få tak i en tilstandsrapport, er det mulig å også selge bilen direkte til en forhandler som kan ta seg av å produsere en tilstandsrapport og samtidig finne den riktige kjøperen til din bil.
Hvis du skal klage på et bilkjøp: Hvis du har vært så uheldig å kjøpe en bil som du mener ikke lever opp til den standarden du betalte for, har du mulighet til å klage til Forbrukerrådet. Om du er medlem i NAF, kan de ta klagen videre for deg. Hvis du har kjøpt bil av en privatperson, kan du lene deg på kjøpsloven, mens om du har kjøpt fra en forhandler så er det forbrukerkjøpsloven som er avgjørende. Og selv når du skal klage, er tilstandsrapporten viktig. Det er nemlig selgerens opplysninger som er avgjørende for hva du kan forvente av bilen. Hvis du har dette skriftlig i en rapport, vil det være enklere å argumentere, om du mener bilen ikke lever opp til standarden du forventet. Det er nemlig du som kjøper som må bevise at bilen ikke holder standarden som lovet, men om du kan vise til rapporten og en eventuell feil ved bilen, vil saken kunne avgjøres lettere.
Eksempler på klager: Noen enkle eksempler er om rapporten og selgeren sier at batteriet i bilen er nytt, men så dør det etter kort tid. Da kan du klage på dette, da du ble opplyst ved kjøp at dette kunne du forvente skulle holde lenger. Dersom det er en vanlig slitedel som bremseklosser, vindusviskere eller dekk som ryker, vil saken derimot stille seg annerledes. Hvis disse ryker raskt etter kjøpet, vil de normalt ikke defineres som en mangel. Hvis bilen du har kjøpt har gått så mye som 150.000 kilometer, må du regne med at deler av eksosanlegget kan være slitt og trenger utskiftninger etter hvert. Dersom selger sier at dette er helt nytt, kan du derimot klage om det går i stykker etter kort tid. Igjen er det selgerens opplysninger ved salg som er avgjørende.
Dersom det står i salgskontrakten at bilen “selges som den er”, betyr det at bilen selges med de eventuelle feil og mangler den allerede har. Dette kan gjøre det vanskeligere å klage om det er noe som skulle ryke kort tid etter kjøpet. Det betyr derimot ikke at selger står uten ansvar. Hvis selger har gitt feil opplysninger som har hatt påvirkning på kjøpet, tilbakeholdt opplysninger som kunne hatt betydning for kjøper, eller bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper kunne forvente ut fra bilens alder, kjøpesum og kjørte kilometer så kan feilene defineres som mangler. I slike tilfeller bør kjøper vurdere å reklamere til selger.
Hvor fort du bør klage eller be om reklamasjon, er definert som så fort som mulig etter at feilen eller problemet er oppdaget. Dette kalles for den relative reklamasjonsfristen, men den absolutte reklamasjonsfristen for private kjøp strekker seg til to år. Hvis du kjøpte bilen hos en forhandler, har du mulighet til å reklamere i inntil fem år etter kjøp. Et eksempel på dette er om girkassen, tross normalt vedlikehold og bruk, etter tre år og 65.000 kilometer havarerer. Da har du mulighet til å reklamere. Det er fordi en girkasse er forventet å vare lenger enn dette, og det kan da ha vært en svakhet der i utgangspunktet.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg