Vil du vite mer om EU-kontroll i Trondheim? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hvilke regler som gjelder, hva det koster og hvor ofte bilen må på EU-kontroll. Du får også sjekklister og informasjon om hva du kan sjekke selv før en EU-kontroll, i tillegg til mye mer. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
En EU-kontroll, som også ofte omtales som periodisk kjøretøykontroll (PKK), ble innført i Norge i 1998, og har siden da vært bileiers ansvar å få gjennomført. En EU-kontroll er en regelmessig undersøkelse av tilstanden på bilen. Dette er noe som er pålagt fra myndighetene, og hvis du ikke får gjennomført kontrollen innen fristen, kan bilen din bli avskiltet. Fristen for når EU-kontrollen skal gjennomføres på din bil kan du sjekke hos Statens vegvesen.
Hvis du før en EU-kontroll er klar over at det er feil eller mangler ved bilen, kan det godt hende at den blir godkjent likevel. En EU-kontroll består av 150 kontrollpunkter, og feil og mangler blir gradert etter tre ulike koder. Hvis du for eksempel kun har mangler som kalles for kode 1, kan du fint kjøre videre, så lenge du tar ansvar for å rette manglende så raskt som mulig.
Dette betyr de ulike kodene:
Kode 1 gjelder småfeil, for eksempel at du ikke har refleksvest i bilen.
Kode 2 gjelder blant annet steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte. Her må du selv vurdere om bilen er forsvarlig å bruke frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i en etterkontroll.
Kode 3 vil typisk være trafikkfarlige feil på bremser eler styring. Hvis du har mangler med kode 3, kan du ikke bruke bilen før manglene er rettet og godkjent på etterkontroll.
Hvordan vet jeg hvilken kode feilene og manglene på bilen min har?
Når du har fått gjennomført EU-kontrollen, er det viktig at du sjekker kontrollseddelen du mottar fra verkstedet. Her bør du sjekke nøye hvilke feil eller mangler som er oppført, og ikke minst hvilken kode de har. Verkstedene skal alltid påføre hvilke koder som er aktuelle, og kontrollseddelen skal alltid være maskinskrevet. Du bør også sjekke at riktig kilometerstand er registrert, samt når neste frist for EU-kontroll er.
Alle biler i Norge må på EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering, og deretter annethvert år. For kjøretøy over 7.500 kilo er reglene at de skal inn hvert år.
Målet med EU-kontrollene er å gjøre biltrafikken tryggere for alle i Norge, i tillegg til at trafikken bli mer miljøvennlig. Alle-EU-kontroller må derfor gjennomføres av godkjente kontrollører og verksteder. Det er ikke mulig å gjennomføre en EU-kontroll på egen hånd. Videre kan det være lurt å få utført enkle reparasjoner før kontrollen, da dette kan spare deg for en god del tid og penger. Det er viktig at du finner et godkjent verksted til å utføre EU-kontrollen. Du finner en liste over godkjente verksted på Statens vegvesen sin hjemmeside. Mange lurer på om man må ha med både sommer- og vinterdekk til EU-kontrollen, men det må du ikke. Det holder med de dekkene som allerede er på bilen.
Hvert verksted bestemmer pris selv: Det er Statens vegvesen som er den overordnede kontrollmyndigheten for EU-kontrollen, men de setter bort selve jobben til godkjente verksteder. Hvert av disse stedene står fritt til å selv bestemme pris selv. I Trondheim, som i resten av landet, varierer prisene mellom 850 og 1.500 kroner.
Ting som kan påvirke prisen: Det finnes ingen lover eller reguleringer på hvor mye et verksted kan ta betalt for en EU-kontroll. Prisen avhenger også av om du gjør en avtale med verkstedet om at de fikser eventuelle feil eller manger. Da vil dette koste ekstra, og her kan det variere hva slags pris hvert enkelt verksted tar. Du bør med andre ord forhøre deg om pris på forhånd, slik at det ikke kommer noen overraskelser når du henter bilen. Prisen avhenger også av om du ber om tilleggstjenester samtidig som EU-kontrollen, for eksempel om verkstedet skal utføre annen service, vask eller rens samtidig.
Andre forhold som kan påvirke prisene er størrelsen på kjøretøyet, type drivstoff, konkurransesituasjonen i din region og hva slags kundeforhold du har til verkstedet fra før. Hvis du får gjennomført EU-kontrollen på et NAF-senter (kun for kjøretøy opp til 3,5 tonn), koster dette i overkant av 1.000 kroner for medlemmer og i overkant av 1.300 kroner for ikke-medlemmer.
Hva sjekkes på EU-kontrollen? En EU-kontroll består av to deler, nemlig en trafikksikkerhetsdel, og en miljødel.
Kontrollseddel: Når kontrollen er ferdig, vil du motta en kontrollseddel med viktig informasjon om eventuelle feil og mangler. Her vil det stå hva som må fikses umiddelbart og hva som ikke haster å få fikset. Hvis du har en gammel bil og frykter at det vil bli oppdaget mange feil og mangler under kontrollen, kan du ta en tur til bilverkstedet for å få feilene reparert før kontrollen.
Du har ansvaret: Det er viktig at du kun bruker seriøse, godkjente verksteder til EU-kontrollen. Hvis du blir stoppet i en rutinekontroll langs veien, og det er flere mangler ved bilen din, nytter det ikke å skylde på verkstedet som gjennomførte EU-kontrollen. Det er kun du som har ansvar for at bilen er i forskriftsmessig stand.
Du må bruke et godkjent verksted: Statens vegvesen godkjenner hvilke verksted som kan utføre EU-kontroller. Denne ordningen er med på å sikre at verkstedene tilfredsstiller de offentlige kravene til kvalitet, som igjen øker sikkerheten til kjøretøy og trafikanter. Hvis du velger å få bilen din reparert hos et uautorisert verksted, er hverken du eller medtrafikanter like trygge, i tillegg til at du risikerer problemer ved reklamasjonssaker og garanti. Du bryter samtidig loven, da det er ditt ansvar at EU-kontrollen blir utført på et godkjent verksted.
Frister: Det er viktig å huske at det er du selv som er ansvarlig for å få bilen inn på EU-kontroll, og at den blir gjennomført innen fristen. Hvis du ikke gjør dette, kan bilen din bli avskiltet. Biler som har en totalvekt under 3.500 kilo, det vil si de aller fleste personbiler og varebiler som kan kjøres med vanlig førerkort klasse B, skal kontrolleres første gang innen det fjerde kalenderåret bilen ble registrert.
Etter første kontroll: Etter at bilen har vært på kontroll første gang, skal den deretter kontrolleres hvert annet år. Dersom bilen din ikke blir godkjent så får du en utsatt frist. Bilen må være godkjent innen denne fristen, eller senest to måneder etter den første kontrollen. Hvis bilen ikke blir godkjent, legges det en såkalt begjæring i Motorvognregisteret. Denne begjæringen betyr at skiltene på bilen kan klippes ved en tilfeldig kontroll av politi, vegvesenet eller tollvesenet. Du vil ikke motta et varsel om dette, slik som var tidligere praksis.
Ting du selv kan sjekke før en EU-kontroll: Ved en EU-kontroll er det 150 punkter som sjekkes på bilen din. Om du ønsker å være føre-var til kontrollen, kan du sjekke et par av tingene selv, for eksempel om vindusviskerne fungerer, om det er noen speil som er knust, og om du har refleksvest tilgjengelig i bilen.
Før en EU-kontroll kan det være lurt å sjekke at:
Hvis du skal kjøpe eller selge bil: Husk at en EU-kontroll ikke er en kvalitetssjekk av bilen, men heller en kontroll som skal avdekke om kjøretøyet tilfredsstiller minstekravene til sikkerhet og miljø. Dette betyr at en bil fortsatt kan ha relativt store feil og være i dårlig stand før den får kjøreforbud. Hvis du skal kjøpe eller selge bil, lønner det seg derfor å bestille en skikkelig tilstandsrapport, for å få full oversikt over bilens tilstand. En EU-kontroll bør ikke brukes som et salgsargument, men heller ses på som en selvfølge. Du kan få tilstandsrapport fra både bilverksteder og teststasjoner, for eksempel hos NAF.
Hvis du skal importere bil fra utlandet: Dersom du importerer en bil fra utlandet, skal kjøretøyet gjennom EU-kontrollen når det har gått ett år etter førstegangsregistreringen i Norge. Dersom kjøretøyet ditt er registrert for 10 personer eller flere (samt taxier og ambulanser) så skal den på EU-kontroll senest 12 måneder etter førstegangsregistreringen. Deretter er kontrollen årlig. Alle personbiler opp til 7.500 kilo kontrolleres første gang etter 4 år og deretter hvert andre år.
Fakta om Trondheim
Trondheim er en bykommune i Trøndelag fylke og er den tredje største byen i Norge, etter Bergen og Oslo. Trondheim het tidligere Nidaros og Trondhjem, men fikk navnet Trondheim i 1931. Bykommunen hadde tusenårsjubileum i 1997. Trondheim er et sentrum for høyere utdanning og huser Norges største universitet, nemlig Norges Teknisk-naturvienskapelige Universitet (NTNU). Trondheim er også et knutepunkt for jernbanen i Norge, og er ellers kjent for Nidarosdommen kirke og Rosenborg fotballag.
Mange godkjente bilverksted i Trondheim
Ifølge Statens vegvesen er det over 150 godkjente bilverksteder i Trondheim. Til sammenligning er det cirka 220 godkjente verksted i Bergen og nesten 300 godkjente verksted i Oslo. Det at det er såpass mange godkjente verksted i Trondheim, gjør at det er like sterk konkurranse her som i de andre storbyene i Norge. Dette betyr at du kan få gjennomført EU-kontrollen og eventuelle tilleggstjenester for en billig penge, så lenge du bruker litt tid på å lete frem de beste tilbudene.
Fritt verkstedvalg
I Trondheim, som i andre byer, gjelder også regelen om “fritt verkstedvalg”, som vil si at du ikke trenger å bruke et merkeverksted for å benytte deg av garantien på bilen. Du har med andre ord full garanti- og reklamasjonsrett på bilen, uavhengig av om du benytter et merkeverksted eller et frittstående verksted. Den eneste forutsetninger er at alle reservedeler som byttes skal ha tilsvarende kvalitet som originaldelen. Her kan det med andre ord være en god slant penger å spare, da merkeverksted ofte kan være dyrere enn andre verksted. Når det er sagt; Etter at regelen om fritt verkstedvalg ble vedtatt av Konkurransetilsynet i 2013, har merkeverkstedene opplevd økt konkurranse, og derfor ofte satt ned prisene. Det kan derfor hende at et merkeverksted er like billig som et annet verksted. Det lønner seg derfor alltid å innhente prisoverslag fra forskjellige steder. Hvis du må til et verksted for å få utført utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien din, må du naturlig nok fortsatt til merkeverkstedet ditt.
Få med deg dokumentasjon fra verkstedet
Uavhengig av hvor du velger å få gjennomført service eller EU-kontroll, må du huske å få med deg dokumentasjon på hva som er gjort og hvilke reservedeler som er brukt. All vedlikehold og reparasjon skal være fagmessig utført og offentlig godkjent. Det betyr at du er pålagt å bruke offentlig godkjente verksteder om du skal ha en garanti som gjelder, og det er alltid verkstedet sitt ansvar å skaffe til veie denne dokumentasjonen.
Det kan være store forskjeller i både pris og kvalitet når det gjelder EU-kontrollen på forskjellige verksteder i Trondheim. Tidvis blir det gjennomført stikkprøver av Statens vegvesen, og det er gjennom disse testene at forskjeller i kvalitet som regel blir avslørt. Noen verksteder lover billigere EU-kontroll, men gjennomfører ikke kontrollen så nøye som de egentlig er pålagt. Dette fører til at trafikken i Norge blir farligere, og at miljøet blir mer skadelig. Det kan være lurt å forhøre seg med venner, kolleger eller familie i Trondheim, kanskje har de noen gode verksted å anbefale.
Eksempler godkjente bilverksted som tilbyr EU-kontroller i Trondheim:
Vinjes bilverksted: Her reparerer de alle typer personbiler og varebiler, både gamle og nye. De holder til sentral på Nardo. I 2017 hadde Vinjes bilverksted over 5000 biler innom verkstedet.
Snap Drive: Her tilbyr de EU-kontroll i kombinasjon med service. Snap Drive tilbyr kontroll på biler med tillatt totalvekt inntil 3500 kilo og varebiler med tillatt totalvekt over 3500 kilo. I tillegg kan verkstedene deres på Kokstad og Forus kontrollere biler opp til 7500 kilo. Snap Drive har 23 verksteder i Norge fordelt over de største byene. De tilbyr i tillegg 3 års garanti på deler og utført arbeid.
Aarsby bil: Her spesialiserer de seg på bilmerkene Mercedez-Benz, Land Rover og Jaguar, i tillegg til at de foretar EU-kontroll på alle andre bilmerker.
Lurt med pristilbud fra flere verksted: Før du bestemmer deg for hvor du skal få gjennomført EU-kontrollen til bilen din, kan det være lurt å hente inn pristilbud fra flere verksted. En godt tips er å sende ut en skriftlig prisforespørsel til minst tre verksteder, og på den måten lar du de konkurrere om deg og bilen din. Dette gjelder forsåvidt også hvis du har behov for å ha bilen på service, eller trenger generell reparasjon eller bytting av deler. Det er også lurt å undersøke hvilken kompetanse verkstedet har på akkurat ditt bilmerke, sjekk hvor lang tid arbeidet tar, og ikke minst når det kan påbegynnes.
Bli enige på forhånd om hva som skal gjøres: Det er alltid en fordel å på forhånd få en skriftlig beskrivelse av hva det er som skal utføres av service eller annet, gjerne også et prisoverslag. På denne måten kan man lettere unngå konflikter i ettertid, da en muntlig avtale er vanskeligere å dokumentere.
Betaling til verkstedet: Alle prisene behøver ikke å være fastsatt, men det kan være lurt å få et prisoverslag. Hvis dere har avtalt en fast pris så er denne bindende for begge partene, mens med et prisoverslag forplikter verkstedet seg til ikke å gå over det avtalte beløpet, i hvert fall ikke med mer enn 15%. Hvis betalingstidspunktet ikke er uttrykkelig avtalt, skal du betale når verkstedet krever det, etter at reparasjonen er utført. Det beste er å avtale med verkstedet at betaling skal skje når arbeidet er ferdig. Du bør ikke akseptere krav om forskuddsbetaling.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg