Vil du vite mer om billakkering? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må se etter når du skal lete etter et egnet verksted for billakkering, inkludert hva billakkering innebærer, hva det koster, hvor lang tid det tar, og hva som er viktig å huske på. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Nesten hele bilens ytre er dekket av lakk, og det skal ikke nødvendigvis mye til før det oppstår skader og riper i lakken. Det kan være at noen har kommet borti bilen din når den står parkert utenfor butikken, at den har vært inne til reparasjon og ender opp med skader, eller det kan skyldes steinsprut.
En billakkering innebærer at man fjerner rust og skitt fra området som er skadet, og bruker grunning, antirust og ny lakk for å få bilen til å fremstå som uskadet. Lakken beskytter altså metallet i bilen mot rust, og øker dermed levetiden og verdien på bilen.
Svært lette riper kan fjernes ved hjelp av polering, men dersom det er litt dybde i ripene, må du enten trå til selv med for eksempel en lakkstift, eller levere bilen på et verksted. Skader i lakken som ikke blir utbedret, kan i verste fall føre til et rustangrep på bilen, og vil dermed bli dyrere å reparere jo lengre du venter.
Det er store variasjoner i pris innenfor billakkering, og det er vanskelig å gi et konkret prisoverslag. Prisen vil i stor grad være avhengig av hva slags lakkeringsjobb som blir gjort. Småskader kan koste fra rundt 2.500 kroner dersom man benytter seg av "SMART repair" (en utbredt teknikk som egner seg til å fikse diverse små skader på kjøretøy), mens større lakkeringsjobber kan komme opp i nærmere 50.000 kroner.
Som oftest vil det ikke være nødvendig å lakkere hele bilen, med mindre det er snakk om svært store skader eller en veldig utslitt lakk. Enkelte vil også benytte muligheten til å utforske en ny farge, og da kommer man fort opp i en høyere prisklasse. Omlakkering av hele bilen innebærer at blant annet listverk, vinduer, håndtak, lamper, grill og kanskje støtfangere må demonteres, og dette er en stor jobb. I tillegg kan det være at du vil at undersiden av panseret, døråpninger og bagasjelokk også skal ha samme farge som resten av bilen, noe som vil gjøre det enda dyrere. Dette kan fort koste mellom 60.000 og 80.000 kroner.
Mange verksteder vil dele ulike typer jobber inn i ulike prisklasser, slik at du som kunde til en viss grad selv kan bestemme hvordan du vil ha jobben gjort, og hva du ønsker å betale for.
Økonomi er for deg som ikke er så opptatt av at lakken skal være av høyeste kvalitet. Det kan for eksempel være at bilen er veldig gammel, slik at det ikke er hensiktsmessig å bruke større summer på lakkering. Her benyttes da syntetisk lakk i så få lag som mulig, for å holde prisen nede. I tillegg lakkeres gjerne ikke områder som ikke er synlig. Selv om dette kan virke som en fin måte å spare penger på, er det viktig å huske at lakk også beskytter mot rust.
Standard ligger omtrent i midten av prissjiktet, og vil i de fleste tilfeller også involvere at verkstedet fjerner rust og sliper ned overflater før de påfører lakken. De vil også lakkere enkelte områder som ikke er synlige, og som er spesielt utsatt for rust. Dersom du av en eller annen grunn trenger eller ønsker å benytte spesiallakk, vil dette kunne påvirke prisen betydelig.
Premium er den dyreste prisklassen, og her dreier det seg om flere titusen kroner. Her vil verkstedet slipe overflatene ned til metallet, fjerne alle antydninger til rust og ujevnheter, før de påfører høykvalitetslakk i mange lag. Jo større deler av bilen som skal lakkeres, jo dyrere vil det bli å få jobben gjort.
Det hadde selvsagt vært flott dersom du kunne få en kostnadseffektiv tjeneste som også holdt høy kvalitet i alle ledd. Mange vil være fristet til å velge det beste tilbudet utelukkende basert på pris, uten å bekymre seg så mye om detaljene og det endelige resultatet. Som med de fleste andre tjenester vil det også innen billakkering være slik at du stort sett får det du betaler for.
Dersom tilbudet virker for godt til å være sant er det all grunn til å være mistenksom. Vær nøye med å spørre om hva som inkluderes i prisen, slik at du ikke blir lurt til å betale for mye. Hvis for eksempel vask, rustfjerning eller etterbehandling, som voks eller polering, ikke er inkludert i prisen, kan sluttsummen fort bli langt høyere enn du så for deg da du inngikk avtalen. Få prisoverslaget i skriftlig form, der det går klart frem hva som er inkludert og ikke inkludert i prisen.
Be flere ulike verksteder om å taksere skaden, og sammenlign deretter prisene du får oppgitt. Flere verksteder tilbyr å taksere skadene dine uten ekstra kostnader, og vi anbefaler at du benytter deg av dette tilbudet slik at du kan få flere prisoverslag. Hos noen verksteder har du også muligheten til å få en online-taksering, som vil si at du sender inn bilder og beskrivelser av skaden på bilen, og deretter får et pristilbud.
Undersøk verkstedets rykte og kompetanse. Det kan være en fordel å dra nytte av andres erfaringer her, se om verkstedet har et godt rykte på nett, eller om venner og bekjente kan tipse deg om et verksted de er fornøyd med. Du kan også se om verkstedet er godkjent av Statens vegvesen.
Få et skriftlig prisoverslag med avtale om hva som skal gjøres på bilen. Hvis alt er basert på muntlige avtaler kan det være vanskelig å dokumentere i etterkant hva som var avtalt. Det gir også mindre rom for misforståelser.
Hvis du er praktisk anlagt og interessert i å lære, er det ingenting som hindrer deg i å prøve å fikse mindre riper på egen hånd. Dette er helt klart det billigste alternativet dersom det er snakk om småskader fra for eksempel steinsprut.
For mindre skader som ikke går i dybden, kan du bruke en lakkstift, som koster rundt 100 kroner eller mer. Dypere riper krever litt større innkjøp, som grunning, lakk og kanskje rustløser (spray som løser opp rust, driver ut fuktighet, og motvirker ny korrosjon), men det er sjelden du må ut med mer enn 200 - 300 kroner.
Start med riper eller skader som ikke er på synlige steder på bilen for å øve deg og se om du kan få dreisen på det. Senere i artikkelen vil vi vise hvordan du enkelt og greit kan fikse små skader i lakken, ved hjelp av noen enkle steg.
Dersom det er snakk om å for eksempel restaurere en gammel bil og gi den et nytt og moderne utseende, vil det derimot være mest hensiktsmessig å overlate jobben til profesjonelle. De har både utstyret og kompetansen til å sikre et best mulig resultat.
Her er det viktig å presisere at folie ikke er det samme som lakk, og at du ikke kommer til å få helt det samme resultatet med hensyn til glans, finish og hardhet. Det kan likevel være et godt alternativ for deg som ønsker å prøve en ny farge på bilen. I tillegg til å beskytte den eksisterende lakken, er det en relativt billig og enkel løsning, som også er lett å fjerne etterpå. Helfoliering av bil koster mellom 25.000 og 30.000 kroner.
SMART Repair (Small to Medium Area Repair Technique) er en utbredt teknikk som egner seg godt til å fikse diverse små skader på kjøretøy. Her brukes avanserte egnede teknikker for å reparere små og mellomstore skader, fremfor å bytte ut større deler. Dette er både billigere for kunden, og mer effektivt for verkstedet.
Spot repair kalles også spotlakkering eller flekklakkering, og er en metode innenfor SMART repair som går ut på å fikse små bulker, riper eller skader i lakken på en kostnadseffektiv måte.
Grunning brukes under billakken for å gi et jevnt og tett underlag, i tillegg til at det beskytter mot rust.
Polering brukes for å fjerne et tynt lag av klarlakken (overlakk eller finish) for å gi en blank og glatt overflate. Dette gir en blank overflate fordi det fører til at lyset reflekteres jevnt over hele overflaten. Polering burde gjøres omtrent to ganger i året.
Voks vil i motsetning til polering ikke skape glans i lakken, men brukes til å fylle ujevnheter og feil i lakken. Den kan dermed forsterke glansen i lakken, og vil til en viss grad beskytte mot regn og slitasje, og gjøre bilen lettere å holde ren. Du kan godt vokse bilen hver andre eller tredje måned.
Helfoliering av bil vil si at man bruker folie fremfor lakkering for å endre farge på bilen. I tillegg til å være et billigere alternativ enn omlakkering av hele bilen, vil også folien beskytte den eksisterende lakken mot steinsprut og småskader. Dette kan være et godt alternativ dersom du ønsker ny farge på bilen, uten å bruke alt for mye penger på det.
Det er nærmest umulig å gi et generelt anslag over hvor lang tid en billakkering tar, da det er avhengig av størrelsen på bilen, og hvor omfattende skader i lakken det er snakk om å reparere. Billakkering er ikke noe det lønner seg å ha hastverk med, så det er bedre om verkstedet tar den tiden de trenger for å gi deg et godt resultat.
Skal man lakkere hele bilen og ønsker et godt resultat, må man ofte regne med at det tar flere uker. Dette er fordi verkstedet først må gjøre klart grunnlaget, med sliping av overflater og fjerning av rust og ujevnheter, før lakken påføres i mange lag etter hverandre. Selv om det kan ta lang tid og koste mye, vil resultatet også bli deretter.
Her vil vi ta deg igjennom hva som normalt vil skje med bilen din i løpet av en lakkering, slik at du vet hva du kan og burde forvente av verkstedet du velger.
Dersom du bare har mindre skader i lakken kan det være aktuelt med en såkalt spotlakkering, som er en metode innenfor SMART repair. Denne metoden har de samme stegene som en tradisjonell billakkering, men arbeidet utføres kun på de områdene som faktisk er skadet. Den nye lakken smeltes inn i den gamle, og resultatet blir like bra som ved tradisjonell billakkering.
I tillegg til å være en billigere og mer miljøvennlig metode, tar den også vesentlig kortere tid. Som oftest er bilen klar i løpet av en og en halv time. Noe av det som gjør at verkstedene sparer tid med denne metoden, er at de bruker infrarødt lys for å herde og tørke lakken, og ultrafiolett lys for å tørke grunning. Den eneste åpenbare ulempen med denne teknikken er at man ikke kan behandle skader som er større enn en håndflate.
Dersom du har kjøpt deg ny bil, er det viktig at du tar deg tid til grundig lakkrens og -beskyttelse. Selv om bilen er splitter ny og tilsynelatende i tipp topp stand, leveres den sjeldent ferdig behandlet med lakkbeskytter. Med tanke på at bilene fraktes et godt stykke før de selges, risikerer du at små metallpartikler har festet seg til bilens overflate, og dette kan føre til små brune prikker i lakken når disse partiklene ruster.
Følg disse stegene for å ta best mulig vare på den nye bilen din:
Det er flere grunner til at det lønner seg å fikse skader i lakken så fort som mulig. Dersom du får en ripe i lakken kan dette fort utvikle seg til et rustangrep. Dette vil kunne spre seg under lakken på bilen, og føre til at den begynner å flasse av. En liten ripe kan dermed på sikt føre til at du må lakkere et større område, som for eksempel hele panseret.
I tillegg er lakkskader noe av det første man ser når man undersøker en bil, og synlige skader i lakken vil dermed i stor grad kunne påvirke verdien på kjøretøyet. Hvis du vurderer å selge bilen din, vil det dermed være en god investering å reparere store og små skader enten du gjør det selv eller benytter deg av et verksted. Selv om skadene ikke er alvorlige, etterlater de et dårlig førsteinntrykk av bilen, og potensielle kjøpere kan bli mistenksomme til bilens øvrige tekniske og vedlikeholdsmessige tilstand.
Enten du benytter deg av verksted eller tar lakkeringsjobben selv, burde du behandle og ta vare på den nye lakken, dersom du ønsker at den skal vare lengst mulig. Lakk vil sakte men sikkert bli slitt eller oksidere, og du vil få en matt lakk med skjolder eller tendenser til avflassing.
Faktorer som sliter på lakken kan være:
For å ta best mulig vare på lakken, burde du passe på å vaske bilen jevnlig, og i tillegg polere alle overflatene to ganger i året for å forhindre rust. Også annen lakkbehandlet, som for eksempel DITEC, kan være aktuell for å ta vare på glansen i lakken.
Når det gjelder en nylakkert bil, burde du i tillegg ta egne forholdsregler for å unngå lakkskader:
Det er, som nevnt, mye som kan føre til at lakken på bilen forringes, men én ting som mange kanskje ikke er klar over, er at også insekter kan gi varige skader i lakken dersom de ikke fjernes. Spesielt om sommeren er det vanlig å få døde insekter klistret til store deler av bilen.
På grunn av at disse insektene ofte har sterk fordøyelsesvæske, burde de fjernes fra bilens overflate så fort som mulig. Alle helst burde du unngå at insektene tørker, siden det da vil bli ekstra vanskelig å få fjernet dem, spesielt om du ikke polerer bilen jevnlig. Det enkleste er rett og slett å vaske bilen med jevne mellomrom.
Det finnes også egne produkter som er utviklet for å fjerne insekter fra lakk og frontrute, men her er det viktig at du leser instruksene nøye, slik at du ikke ødelegger lakken på grunn av feil bruk. Det finnes også egne insektssvamper, men disse må brukes med stor forsiktighet, da de kan ripe opp lakken.
Det er ikke nødvendigvis vanskelig å reparere lakkskader, dersom man vet hva man holder på med og gjennomfører de riktige stegene. Hvis du jevnlig kontrollerer kjøretøyet for steinsprutskader og reparerer dem raskt, beskytter du også bilen din mot rust. Følg disse enkle grunnreglene, så slipper du å levere bilen på verksted i tide og utide.
Området må være rent og rustfritt: Det vil si at løse flak med lakk på pirkes bort, rust må slipes ned, og flaten skal rengjøres med sprit. Dette er for å sikre at reparasjonen holder. Løs farge kan fjernes forsiktig med en kniv, mens rust slipes ned med sandpapir.
Småskader kan fikses med lakkstift: Det vil være tilstrekkelig med en lakkstift, så lenge skaden ikke har kommet lengre ned enn til grunnfargen. Her er det viktig å huske at det er bedre å påføre lakk i flere omganger, slik at du unngår et kantete resultat. De fleste lakkstifter leveres med en liten pensel i lokket for lettere påføring.
Større skader krever litt mer jobb: Etter at området er renset og rengjort, skal du påføre grunning med antirust i flere tynne lag, og passe på at denne sprer seg ut mot resten av lakken. Når dette har tørket, maler du på topplakken ved hjelp av en pensel eller spray. Etter at fargen har tørket kan du slipe den ned med fint sandpapir for et jevnt resultat, før du polerer lakken for å få den til å skinne.
Fargevalg vil være avgjørende for et godt resultat: Det finnes tusenvis av fargekoder å velge i, og for å finne fargekoden til din bil finnes det flere fremgangsmåter. Forretninger som selger billakk vil ofte ha en oversikt over fargekodene til et større utvalg av bilmodeller. Det kan også være at du finner informasjonen i serviceheftet ditt, i tillegg til at du kan ringe bilforhandleren din og forhøre deg. Hvis du ikke kommer noen vei med dette, kan du ta med for eksempel drivstofflokket til en forretning som kan skanne delen med et spektrofotometer.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg