Lurer du på hva service på Audi koster? Er du usikker på om du burde velge et merkeverksted eller ikke? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på service, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hensikten med å ta bilen med inn på service er først og fremst forebyggende, og kan gjøre at du unngår en del fremtidige feil med bilen.
På service vil verkstedet sjekke hele bilen etter slitasje, feil eller mangler, og eventuelt bytte ut deler som trenger å byttes. Dette er med på å opprettholde trafikksikkerheten til bilen, og gjør at den fungerer optimalt uten unødvendig slitasje.
I tillegg er det ofte et krav fra bilprodusentens side at serviceintervallene følges på nyere biler for at garantien skal fortsette å gjelde. Det vil si at selv om du ikke er tvunget til å ta bilen inn på service når du får innkalling kan det absolutt lønne seg dersom du fortsatt er innenfor nybilgarantien.
Hvilke punkter som gjennomgås på service er avhengig av en rekke faktorer, blant annet bilmerke, årsmodell, hvor langt bilen har gått.
Verkstedet skal i utgangspunktet følge serviceprogrammet som er angitt fra bilprodusentens side. Det vil si at det er bestemte punkter som skal sjekkes og deretter dokumenteres i bilens servicehefte. Dette heftet oppbevares ofte i hanskerommet på bilen.
Audi har i større grad gått over til digitale servicehefter som er tilgjengelig på nett. Der kan både du, merkeverksteder og mange uavhengige verksteder logge inn for å sjekke bilens servicehistorikk.
Bilservice er en tjeneste som har relativt store prisforskjeller, alt ettersom hvilket verksted du er i kontakt med. Dermed kan du ha mye å tjene på å kontakte flere aktører for å forhøre deg om pris.
Det kan koste alt fra 3.000 til 20.000 kroner, avhengig av hva som må gjøres og hvilken avtale du har med produsenten eller eventuelt et forsikringsselskap. Svært ofte vil prisen for byttedeler og reparasjoner komme i tillegg.
Audi tilbyr serviceavtale for de som kjøper nye biler. Dersom du har en ny bil med serviceavtale er du tvunget til å forholde deg til merkeverksteder, men dersom du får påvist feil eller mangler som ikke dekkes av serviceavtalen kan det lønne seg å sjekke prisen også hos konkurrentene. Det er ofte slik at de uavhengige verkstedene er best på pris, men dette er ikke en regel uten unntak.
Kjente verkstedkjeder som er godkjente merkeverksteder for Audi er Sulland og Møller bil, der sistnevnte kanskje er den mest kjente. Basert på diskusjoner på nett er både Møller bil og Sulland imidlertid kjent for å være relativt dyre i forhold til andre aktører i bransjen, men også her kan det være relativt store forskjeller ut ifra hvor i landet du befinne deg.
Det er mange ting som kan påvirke serviceprisen i den ene eller den andre retningen. For det første er prisen nært knyttet til bilmerke og årsmodell. Dyre biler betyr ofte dyrere service, og nyere biler har ofte mer komplisert teknologi som kan gjøre at service krever mer tid og kunnskap.
Dersom du har en bil med mye elektronikk, som aktive og passive sikkerhetssystemer, infotainmentsystem eller elektronisk motorstyring vil disse kunne ha behov for kalibrering eller oppdatering.
For det andre vil verkstedene operere med forskjellige timepris, pris på deler og annet materiale, samt at de kan ha ulike avtaler med leverandører i forhold til innkjøp, frakt og så videre. I tillegg kommer administrasjons- og driftskostnader som kan variere mye over hele landet.
Audi er egentlig eid av Volkswagen, og har som flere andre bilmerker opprinnelse i Tyskland. Den første Audi-bilen ble produsert så tidlig som i 1910, altså for over 100 år siden.
I Norge er det et populært bilmerke, og det åttende mest solgte i hele 2019.
Logoen er det fremste kjennetegnet til Audi: fire overlappende ringer. Slagordet deres er “forspranget ligger i teknikken”, og med det søker de å etablere seg som et bilmerke som assosieres med innovasjon og teknologiske fremskritt. De har også ofte vært først ute med ny teknologi, og er kjent for å være et bilmerke for teknologientusiaster.
Hvis du kjøper eller leaser en Audi vil du få tilbud om å tegne en serviceavtale som gir fri service i tre år, eller opp til 45.000 kilometer kjørt. Da betaler du faste avdrag, og alt av service blir utført på et autorisert merkeverksted.
Serviceavtalen du kan tegne hos Audi skal altså dekke alle kostnader som inngår i bilens fastsatte serviceprogram. Dette inkluderer:
Serviceavtalen inkluderer ikke:
Dersom du vil at serviceavtalen din også skal dekke slitedeler må du tegne en såkalt service- og vedlikeholdsavtale. Dette er en avtale som kan tegnes for inntil 120.000 kjørte kilometer, eller for fem år.
I tillegg til å dekke alle kostnader til serviceprogrammet som vist ovenfor, vil avtalen også dekke reparasjoner og vedlikehold som er nødvendig for å opprettholde bilens drift- og trafikksikkerhet.
Dette kan for eksempel være:
Mange synes det er sure penger å betale for service på en bil som tilsynelatende fungerer, men det er mange grunner til at det kan lønne seg å følge de anbefalte serviceintervallene.
For nye biler gjelder garantien bare så lenge du følger serviceintervallene, men her er det viktig at du leser vilkårene nøye. Ofte er det slik at bare annenhver service er regnet som “full” service, og det er denne du er pålagt å møte på dersom du vil beholde garantien.
Dersom du skal selge bilen vil det være betryggende for potensielle kjøpere å se at bilen har vært jevnlig på service hos fagfolk. Dette er ikke noe alle er like opptatt av, spesielt ikke på eldre biler, men det er absolutt noe som er verdt å tenke over dersom du vet at du kommer til å selge bilen på et eller annet tidspunkt.
Service forebygger problemer i fremtiden, og du kan spare en del penger på sikt dersom du oppdager feil og mangler i god tid. Dersom du ikke benytter deg av verksted burde du absolutt kompensere for dette ved å undersøke bilen på egen hånd.
Det er ikke alle punkter som sjekkes på service som krever verkstedkunnskap. Mange av punktene kan du enkelt sjekke hjemme i garasjen og utbedre selv dersom du har kunnskapen og verktøyet som trengs. Ulempen er at dette ikke regnes som faglig godkjent service, og ikke skal noteres i bilens servicehefte.
For de som har eldre biler er det ikke uvanlig å ta en del av servicen hjemme, og det trenger heller ikke å virke avskrekkende dersom du skal selge bilen. Mange kjøpere er først og fremst opptatt av om bilen har blitt tatt vare på, og selv om du ikke kan dokumentere at servicen er gjort av verksted kan du likevel gjøre egne notater i serviceheftet.
Nyere biler har for det første en nybilgaranti som faller bort dersom du ikke følger serviceprogrammet produsenten har satt opp.
I tillegg er den en del ting med moderne biler du ikke får sjekket hjemme i garasjen. Digitale analyseverktøy og oppdatering av programvare er gode eksempler på dette.
Selv om det som vist kan være mange gode grunner til å holde servicen til et merkeverksted er det ingen grunn til å være helt fastlåst i en slik overbevisning. Dersom du har et uavhengig verksted som har både kunnskapen du er ute etter og kan gi deg gode priser kan det absolutt lønne seg å bytte til dette.
Selv om merkeverkstedene har lang erfaring med ditt bilmerke skal du ikke undervurdere den enkelte mekanikers kunnskaper. Dersom en bestemt mekaniker blir godt kjent med akkurat din bil, og dere bygger et tillitsforhold over tid, kan dette være gull verdt i det lange løp. Spesielt når bilen din blir eldre og ikke lenger kvalifiserer til garanti eller serviceavtale.
Her er det også verdt å understreke at du ikke mister garantien selv om du ikke bruker et merkeverksted. Så lenge verkstedet er godkjent av Statens vegvesen og bruker deler som er originale eller tilsvarende i kvalitet, står du fritt i valg av verksted.
Hva som er det beste valget vil avhenge av lokale forhold og din personlige økonomi, samt hvilken avtale du eventuelt har med bilprodusenten.
Dersom du kun ønsker å få utført hjulskift eller bilpleie, benytter du deg kanskje av andre virksomheter enn et Audi-verksted eller et annet godkjent bilverksted. I så fall er det viktig at du fra 1. juli 2022 sjekker at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Da må nemlig virksomheter som driver med slike tjenester søke om å bli godkjent, hvis ikke anses arbeidet som ulovlig. Kjøpet av tjenesten anses også dermed som ulovlig. Du kan lese mer om dette på lovdata.no
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg