Lurer du på hva det koster å bytte hjullager? I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen for bytte av hjullager, inkludert prisfaktorer, prisforskjeller, om du kan gjøre det selv, om det er verdt prisen for bytte av hjullager og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
I denne prisguiden for bytte av hjullager ser vi nærmere på hva det koster å bytte hjullager. I tillegg forteller vi om problematikken som kan oppstå med bilens hjullager, slik at bileiere bedre kan vurdere om det er verdt å bytte. Vi ser også nærmere på om du kan bytte hjullager selv, eller om det alltid bør utføres av fagfolk.
Hvis bilen din lager mange ulyder når du svinger, eller hvis den lager lyder som minner om et tog, er det sannsynlig at bilens hjullager er defekt og må byttes ut. Før du bestemmer deg for å bytte, må du imidlertid forsikre deg om at problemene egentlig har oppstått på grunn av defekt hjullager. For å finne ut av det, bør du undersøke om ulyden endrer seg i takt med hastigheten og om lyden endrer seg når du svinger. I tillegg kan det være et tegn på et slitt hjullager dersom hjulet kjennes løst.
Ulyder kan også skyldes slitte bremseklosser, så hvis du ikke har særlig god kjennskap til biler, bør du få en bilkyndig venn eller mekaniker til å prøvekjøre bilen din.
En effektiv metode for å finne ut om hjullageret må byttes, er å svinge mot høyre og venstre samtidig som du lytter nøye etter. Når du svinger til høyre, legges ekstra press på venstre hjullager, og motsatt når du svinger til venstre. På den måten kan du finne ut om det defekte hjullageret befinner seg på høyre eller venstre side, eventuelt på begge sider.
Defekte hjullagre kan skyldes mange ting, og det kan skje selv om du tar godt vare på bilen din. Den vanligste årsaken til defekte hjullagre er naturlig slitasje, da denne bildelen må tåle mye hver gang du kjører bilen. Små ting som å kjøre over en fartsdump, et hull i veien eller over en fortauskant, kan forårsake skade på hjullagrene, og derfor er det vanskelig å unngå skade på dem. En annen ting som fører til defekte lagre er fuktighet fra omgivelsene, da dette kan forårsake rust.
Fungerende hjullager er viktig både for kjørekomfort og sikkerhet. Er de defekte, må du byttes ut så raskt som mulig. Dersom du kjører for lenge med ødelagte hjullagre, kan det i verste fall føre til at hjulet låser seg samtidig som du kjører. Hvis du bare har litt ulyd fra det ene hjulet, trenger ikke det nødvendigvis være farlig, men problemet forverrer seg med tiden og hjullageret vil få større slark. Derfor bør du ta tak i dette så fort du får mulighet.
Defekt hjullager er et relativt vanlig problem på flere bilmodeller, men det koster ikke nødvendigvis så veldig mye å fikse. Prisen avhenger av flere ulike faktorer, men i de fleste tilfeller kan problemet fikses for 3.000 til 4.000 kroner. Priser opp mot 6.000 kroner er imidlertid ikke uvanlig, og byttet er som regel gjennomført i løpet av en time eller to.
Hvordan få best mulig pris på bytte av hjullager?
For å oppnå best mulig pris, anbefales det at du sjekker prisene eller henter inn pristilbud fra flere ulike verksted der du bor, slik at du kan gjøre en grundig sammenligning av prisene. Du kan også besøke ulike verksteder slik at du kan danne deg et inntrykk av arbeidet de utfører. En annen mulighet er å hente inn flere pristilbud fra bilverksteder via denne siden, noe som er både gratis og uforpliktende.
Hvor ofte må hjullager byttes?
Prisen på 3.000 til 6.000 kroner er ikke så mye å betale for å bytte hjullager én gang, men hjullagerets levetid vil også variere som en konsekvens av ulike faktorer, og hvis du må bytte hjullager ofte, kan det fort bli noe kostbart. Hjullagerets levetid vil blant annet avhenge av kjøreforhold og hva slags type hjullager du kjøper. Hvis du kjører mye i fuktige forhold, kommer hjullagrene mye i kontakt med fukt, og kan begynne å ruste på et nokså tidlig tidspunkt. Naturlig nok blir hjullagrene også raskere utslitt desto mer du kjører bilen.
Kjøper du gode hjullagre, kan de fort vare i over 150.000 kilometer, noe som innebærer at du kanskje ikke trenger å bytte dem ut mer enn en gang mens du har bilen. Men blir bilen din utsatt for tøffere værforhold og mye snø, må du regne med at hjullagrene må byttes med jevne mellomrom.
Flere ulike faktorer påvirker prisnivået for bytte av hjullager. For eksempel vil typen bil du har og hvilket verksted du bruker spille en rolle for prisen. Men for å kunne få et realistisk bilde av prisnivået, må du også ta i betraktning ulike typer hjullagre.
Hjullager på hjulene fremme er laget for å vare lenger og de er koblet til bilens drivakselkomponenter. Disse hjullagrene koster ofte mer å bytte enn de bak. Hvis du bare kjøper utstyret du trenger og bytter hjullagerne selv, kan du imidlertid slippe unna med en mye lavere pris.
Hvis du skal bytte hjullager bak, koster det som regel mindre enn de foran. Dessverre varer ikke de bak like lenge som de foran og de vil derfor trenger mer regelmessig utskifting, noe som på lengre sikt gjør at det blir dyrere å bytte ut de bak. På noen biler vil det være nødvendig å bytte ut hjulnav, og for denne typen biler vil hjullageret være festet til hjulnav.
Hvis bilen også har ABS-system, kan dette oppsettet også omfatte en fartssensor. I noen tilfeller er det nødvendig å bytte ut hele navmonteringen, og ikke bare hjullageret, noe som vil gjør hele jobben mer kostbar.
Veldig sjeldent kan det være nødvendig å bytte alle hjullagrene i bilen din, for eksempel etter en ulykke. Men i slike tilfeller vil en vanligvis bruke mindre penger enn hvis man bytter hjullager både fremme og bak individuelt på ulike tidspunkter. Som regel havner likevel prisen for bytte av hjullager omtrent rundt 3.000 til 6.000 kroner.
Store prisforskjeller: Uten å vite alder og merke på en bestemt bil, er det dessverre vanskelig å fastsette en pris på bytte av hjullager nærmere. Selv om prisen som oftest ender opp rundt 3.000 til 4.000 kroner, kan den også bli høyere enn dette. Det finnes store prisforskjeller mellom ulike typer biler, og det finnes prisforskjeller fra det ene verkstedet til det andre.
Kompetansenivå og arbeidstimer: Når en skal reparere bilen på verkstedet, vil en stor del av kostnadene være knyttet til arbeidskraft og arbeidstimer hos verkstedet. Dette kan variere ganske mye mellom ulike verkstedet, men som regel har prisnivået på arbeidskraften en tett sammenheng med kompetansenivået som tilbys. Det vil si at jo høyere pris for arbeidskraften, desto mer kompetente fagfolk, og desto større er sjansen for at resultatet blir bra.
Kjente vs. ikke kjente verksted: Dette betyr imidlertid ikke at rimeligere verkstedet har dårlige mekanikere. Noen kjente kjeder er gjerne dyrere nettopp fordi de er kjente. Dette kan på en side bety at de kan ta lavere priser enn et mindre kjent verksted fordi de driver virksomheten sin i stor skala, men ofte vil de kjente kjedene legger litt ekstra på prisen, fordi kunder har hørt om dem og ikke tar seg tid til å sjekke prisen hos mindre verksteder.
Kombinere flere reparasjoner: Det å sjekke prisen hos flere verksteder er den beste fremgangsmåten for å oppnå best mulig pris. Mindre verksteder vil strekke seg langt for å få deg som kunde, og derfor kan det være mulig å oppnå en god pris hos dem. Du kan også vurdere å kombinere bytte av hjullager med en annen reparasjon eller tjeneste som du vil trenge i nær fremtiden uansett. På den måten kan du kanskje spare inn penger på arbeidstimer over tid, selv om den kombinerte prisen for alle tjenestene du ønsker vil være høyere.
Med hensyn til hvor viktig det er å ha fungerende hjul og styring på bilen, anbefales det ikke å bytte hjullager selv, med mindre du er en bilkyndig personer som har en del erfaring med å mekke på biler. Skulle du gjøre noe feil, er det sjeldent verdt den prisen du sparer inn ved at du slipper å betale for verkstedets arbeidstimer. Utstyr og nytt hjullager må du betale for enten du gjør det selv eller om du overlater jobben til et verksted. Hvis du velger å gjøre det selv, risikerer du også at det må gjøres to ganger uansett, da mange gjør utskiftningen feil første gangen.
Ønsker du likevel å gjøre et forsøk selv, må du ha alt det nødvendige utstyret, og du må kjøpe inn riktig hjullager til din bil. Først må du jekke opp bilen på støttebukker, slik at du kan skru av hjulet. Noen ganger sitter boltene godt fast, og da er det viktig at du sprayer med rustfjerner slik at du ikke ødelegger gjengene på boltene. Deretter må bremsecaliper og bremseskive demonteres. Til dette trenger du spesialverktøy. Så må støvkoppen tas av. Til dette kan det hende du trenger en hammer eller lignende utstyr, da denne ofte sitter godt fast. Når dette er gjort, kan du ta av det gamle hjullageret og erstatte det med det nye hjullageret sammen med en ny navbolt. Navbolter har ofte forskjellige typer skruehoder, så du må sørge for å ha verktøy som passer til den skruehodet på navbolten du har. Til slutt skrur du fast boltene og monterer tilbake støvkoppen, før du monterer tilbake bremsecaliper og bremseskive.
Omtrent halvparten av prisen du betaler hvis du bytter hjullager hos et verksted, er knyttet til arbeidstimer. Hvis du gjør det selv, må du likevel betale for det nye hjullageret og eventuelt utstyr som trengs for å bytte. Derfor vil du bare spare en relativt beskjeden sum på å gjøre det selv, og med mindre du har mye kompetanse og erfaring med bil, er det oftest et bedre valg å la fagfolk gjøre denne jobben. Da vil du også kunne føle deg helt trygg på at jobben er gjort riktig at bilen er trygg å kjøre.
Det er helt klart verdt å bytte hjullager som er defekt. Selv om det koster noen tusenlapper, er det viktig at du som bileier har god kjørekomfort og at bilen er sikkert å kjøre. Går det for lang tid før du skifter et defekt hjullager, kan det i verste fall føre til ulykker, som en konsekvens av at hjulene låser seg.
Det å måtte skifte hjullager en gang i blant, er noe alle som eier bil må regne med å gjøre. Et hjullager har en gjennomsnittlig levetid på rundt 130.000 til 160.000 kilometer. Selv om dette vil variere, som med alle andre bildeler, etter kvaliteten på hjullageret og produsent, er det ganske enkelt en bildel som må byttes ut på et eller annet tidspunkt i løpet av bilens levetid. Dette gjelder særlig hvis du kjører mye på motorveien.
For å forlenge hjullagrenes levetid, er det imidlertid mye du kan gjøre. Først og fremst må du sørge for at bytte av hjullager skjer på riktig måte. Du bør bruke et verksted som ikke bruker bolter og muttere på nytt, da dette vil reduserer hjullagerets levetid. Gjør du det selv, bør du også bruke nye bolter og muttere. Når det gjelder kjøring, kan du prøve å unngå hull i veien eller veier av dårlig kvalitet. Når du kjører over fartsdumper, må du holde riktig hastighet fordi støtet fra fartsdumpen kan påvirke hjullageret. I forlengelse av dette bør du også være forsiktig når du kjører gjennom større vannmengder eller gjørme, da dette kan føre til at vann eller gjørme kommer inn i hjullagrene og hindrer dem i å fungere slik de skal.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg