Lurer du på hva viftereim koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på viftereim, inkludert hva det er, hvordan den byttes eller strammes, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Viftereima er en slitedel som må byttes jevnlig, men du trenger ikke nødvendigvis å ha bilen på verksted av den grunn. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Viftereim fikk egentlig navnet sitt fordi den drev radiatorviften til bilen. Nå er mange vifter blitt elektriske, men viftereima er fortsatt aktuell på mange biler, og kan brukes til å drive forskjellige ting, for eksempel:
Radiatorviften
Dynamoen
Vannpumpen
Servopumpen
AC-kompressoren
Siden viftereima kan drive flere ting enn bare viften kalles den også ofte for drivreim, hjelpereim eller multireim, og den viktigste oppgaven den har er som oftest å sørge for at dynamoen går rundt. Noen motorer har mer enn én multireim.
Dersom bilen er nyere enn 25 år gammel, har den sannsynligvis ikke viftereim, men multireim. Ordet har likevel overlevd, og er nok fortsatt det som er mest brukt på folkemunne.
Slitt viftereim
Dersom viftereimen din er slitt eller skadet, er det noe du merker ganske fort, først og fremst på grunn av lyden:
Hylende lyd fra motoren ved kaldstart eller ved giring på kald motor.
Hylende lyd fra motoren i skarpe svinger.
Reima er tydelig sprukket eller morknet opp når du ser på den.
Lyden gir seg vanligvis etter noen minutter når bilen har blitt varmere, men du risikerer også at du blir kjørende rundt med den hylende lyden konstant. Normal levetid for en viftereim er 60.000 - 120.000 kjørte kilometer, og det er ofte mest hensiktsmessig å bytte registerreim og viftereim samtidig.
Må ikke forveksles med registerreim
Det er en god del reimer i motoren, og oppsettet varierer litt mellom ulike typer biler og modeller. Viftereim må imidlertid aldri forveksles med registerreim, da dette er noe helt, helt annet. Registerreimen skal byttes etter faste intervaller, og dersom du ignorerer disse intervallene kan det ende med fullstendig motorhavari. Viftereima byttes vanligvis i samme slengen.
Ønsker du hjelp fra bilverksted? Få tilbud på jobben her.
Pris på viftereim
Selve viftereimen er sjeldent spesielt dyr, de fleste koster faktisk under 500 kroner. Det kan dermed være en del penger å spare på å kjøpe viftereima hos en forhandler og montere den på egen hånd.
Skal du gjøre det på verksted, er det ofte slik at dette gjøres i forbindelse med at registerreimen blir byttet. Dette er også en billig reim, så det du betaler for er egentlig bare arbeidstimene. Dette vil sannsynligvis koste mellom 5.000 og 15.000 kroner, men du finner nok både lavere og høyere priser rundt om i landet.
Dersom du skal bytte bare viftereima, burde det ikke koste mer enn 4.000 - 5.000 kroner, helst mindre, dersom du ikke får en del ekstra tjenester inkludert i prisen.
Prisen vil variere mellom ulike bilmerker og modeller. Siden selve viftereima ikke er spesielt dyr, er det som sagt arbeidstimene du betaler for. På enkelte biler kreves det en del demontering og knoting for å få det til, mens det på andre kan ta under en halvtime.
Selve fremgangsmåten kan altså variere, men generelt kan man si at det ofte vil være billigere å bytte viftereim på en liten bil, enn på en stor bil. Tilsvarende vil det som oftest være billigere å skifte viftereim på et merkeverksted som SnapDrive eller Mekonomen, heller enn å benytte et merkeverksted.
Ønsker du hjelp fra bilverksted? Få tilbud på jobben her.
Prisforskjeller
Med tanke på at det kan være ganske store variasjoner i pris, kan du få mye igjen for å hente inn tilbud fra flere verksteder i nærområdet. Dersom du tar kontakt med 3-4 verksteder finne du fort ut hvordan markedet ditt er.
Bare husk at det ikke nødvendigvis er slik at det billigste tilbudet du får er det beste. Dersom noen tilbydere skiller seg veldig mye ut i den ene eller andre retningen, er det god grunn til å undersøke hvorfor. Be om at tilbudene er spesifisert, slik at det går tydelig frem hva som eventuelt er inkludert eller ikke. På den måten kan du sammenligne de ulike tilbudene og se hvem som har gitt deg den beste prisen. Via vår gratistjeneste her på Bilsmart kan du enkelt hente inn pristilbud fra flere bilverksteder, helt uforpliktende.
Hvorvidt det er en god idé å sette i gang med å bytte eller stramme viftereim på egen hånd, er avhengig av spesielt to faktorer; hvilken bil du har, og hvor flink du er til å mekke på den.
I noen tilfeller må du ut med både radiatoren og AC-anlegget for å kommer til, noe som krever at du fjerner en god del deler som du må huske hvor hører til. I andre tilfeller kommer du til uten å demontere hele fronten, men det kan være trangt og vanskelig å få til dersom du ikke vet hva du holder på med.
Vi anbefaler at du følger magefølelsen. Bytting eller stramming av viftereim trenger ikke å være vanskelig, og du finner sannsynligvis fremgangsmåten dersom du leser litt på internett. Ofte vil også personalet i butikken der du kjøper bildelene kunne være behjelpelig med å svare på spørsmål, og gi deg tips om hvor du kan finne mer informasjon.
Ønsker du hjelp fra bilverksted? Få tilbud på jobben her.
Er det nødvendig?
Det mest plagsomme med at viftereima eller multireima begynner å takke for seg, er at det bråker. Det er ubehagelig både for deg som kjører, de som eventuelt sitter på, og alle som befinner seg i nærheten av bilen utenfor.
Dersom multireima ryker kan det nok få følgeskader, men hvor alvorlig dette er avhenger av hva reima skal drive, og hvor lenge du kjører med defekt reim. I alle tilfeller vil det sannsynligvis lønne seg å bytte den så fort du vet at noe er galt. Selve reima er ikke spesielt dyr, og er til syvende og sist en god investering.